Áramzabálók a számítógépek és a játékkonzolok (2004)

Egy felmérés szerint a személyi számítógépek és a konzolok az összáramfogyasztás 10 százalékáért felelősek. Az áramfogyasztással kapcsolatos kérdésekkel foglalkozó német szervezet adatai szerint ez az érték körülbelül 13,8 milliárd kWh-nak felel meg.

A német Elektromosság-gazdasági Szövetség (VDEW) legfrissebb felmérése szerint 2002-ben a szórakoztató elektronikai, a telekommunikációs és a számítástechnikai eszközök Németország egész évi áramfogyasztásának mintegy tizedéért tehetők felelőssé. Ez azt jelenti, hogy a német állampolgárok több áramot használnak az ilyen készülékek működtetésére, mint világítási célokra.

Ám a listavezető még mindig a különböző hűtő- és mélyhűtő-szekrények alkotta csoport. Ezek a háztartási berendezések ugyanis az összáramfogyasztás 30 százalékát mondhatják magukénak, ami körülbelül 40,7 milliárd kWh-t jelent.

A világhírű Fraunhofer Rendszertechnikai és Innovációs Kutatóintézet munkatársai már 2003-ban megjósolták, hogy a különböző multimédiás eszközök áramfelvételi igénye egyre nőni fog. Ezeknek a készülékeknek a fogyasztása 45 százalékkal lesz magasabb 2010-ben a 2001-ben mért értékeknél. A kutatók szerint a legnagyobb áramzabálók a televíziók, a különböző audiolejátszó (HiFi-)berendezések, valamint a számítógépek, ezen belül is a szerverek.

Érdemes egy pillanatra elgondolkodni, hogy egy PC mennyi áramot fogyaszt. Hiszen hiába a gyönyörű grafika, a játékok háromdimenziós megjelenítése, mindez általában azonnal szertefoszlik, ha beköszönt egy áramszünet. A legtöbb lakásban ugyanis még nincs szünetmentes tápegység. Könnyen előfordulhat tehát, hogy annyi más, egyre inkább előtérbe kerülő jelző mellett, a felhasználók a jövőben egy idő után már nem csak a szép külsejű számítógépházakat, vagy a halk működésű PC-ket fogják keresni, hanem az energiatakarékos számítógépeket és konzolokat. S ez ismét egy óriási piac lehet annak a gyártónak, amelyik elsőként kapcsol.

 

Berta Sándor  2004.01.28.