A jövőben a gyártó felel az elektronikai hulladékok begyűjtéséért (2004)

A kormány a szerdai ülésén elfogadta a hulladékká vált gépjárművekről, az elektromos és elektronikai hulladékok visszavételéről, valamint a bioüzemanyagok és egyéb megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló kormányrendeleteket. A miniszterek döntöttek a szerb-magyar kisebbségvédelmi egyezmény megerősítéséről is.

Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a szerdai kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: a kormány határozott szándéka, hogy lehetőség szerint kevesebb hulladék keletkezzen, többet hasznosítsanak újra, valamint az is, hogy érvényesüljön a társadalmi igazságosság elve, miszerint a szennyező fizet.

Ennek jegyében a miniszterek elfogadták a hulladékká vált gépjárművekről, az elektromos és elektronikai hulladékok visszavételéről, valamint a bioüzemanyagok és egyéb megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló jogszabályokat.

Az elektromos és elektronikai berendezések hulladékainak visszavételéről és kezeléséről szóló kormányrendelet szerint a jövőben az elhasználódott elektromos, illetve elektronikai eszközöket, berendezéseket a gyártóknak vissza kell venniük. Ezeket meghatározott arányban hasznosítania, valamint a fennmaradó és nem hasznosított anyagokat ártalmatlanítania is kell.

A hulladékká vált elektromos és elektronikai berendezésektől a környezetvédelmi követelményeknek megfelelően és ingyen szabadulhatnak meg a fogyasztók.

A szakminiszter hozzátette, hogy a visszavételi kötelezettség kiterjed például a háztartási gépekre, az informatikai és távközlési berendezésekre, a szórakoztató elektronikai cikkekre és az elektromos barkácsgépekre.

Az Európai Unió igen magas követelményrendszert állított fel a csatlakozó országok számára. E szerint Magyarországnak évente, egy főre elosztva négy kilogramm háztartási elektromos és elektronikai berendezésből származó hulladékot kell begyűjtenie és hasznosítania. Két év átmeneti mentességgel, 2008. december 31-ig kell elérni ezt a begyűjtési arányt, és kategóriától függően 50-80 % újrafeldolgozást kell teljesíteni.

Roncsautók újrahasznosítása

 persányi
Persányi Miklós környzetvédelmi és vízügyi miniszter
Fotó: Magyarország.hu

Rendelet született a hulladékká vált gépjárművek visszavételi kötelezettségének bevezetéséről, illetve a visszavett hulladékok kezeléséről. A tárca vezetője kiemelte, hogy a jogszabály értelmében a gyártóknak mérsékelniük kell a veszélyes anyagok felhasználását és beépítését, valamint biztosítaniuk kell, hogy azok könnyebben hasznosíthatók legyenek.

A gyártóknak, forgalmazóknak 2006. január 1-jétől biztosítaniuk kell, hogy évente legalább 85 tömegszázalékban hasznosítsák a kiselejtezett roncsjárműveket úgy, hogy az újrahasználati és újrafelhasználási arány legalább 80 tömegszázalék legyen. Az 1980. január 1. előtt gyártott járműveknél a hasznosítást 75 százalékban, míg az újrafelhasználást 70 százalékban elegendő teljesíteni.

Legkésőbb 2015. január 1-jétől az arányoknak – gyártási időtől függetlenül – a hasznosítás terén el kell érniük a 95 százalékot, ezen belül az újrafelhasználásban pedig a 85 tömegszázalékot.

Bioüzemanyagok

Uniós előírás, hogy a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló direktíva rendelkezéseit 2004. december 31-ig a tagállamoknak biztosítaniuk kell. Az új kormányrendelet ennek az előírásnak eleget tesz.

Az EU-irányelv szerint a bioüzemanyagoknak az összes üzemanyagfogyasztás energiatartalmára vetített részaránya 2005-re 2 %, 2010-re pedig 5,75%, amelytől a tagországok eltérhetnek. A bioüzemanyagok alkalmazása Magyarországon még kezdeti szakaszban van, nálunk 2010-re kell a 2 %-ot elérni.

A célok eléréséhez szükséges költségvetési kiadások mértéke 2005-re 3,4 milliárd forint évente, ami 2010-re 13 milliárd forintra fog emelkedni. A bioüzemanyagokra jutó jövedéki adó a tervek szerint visszaigényelhető lesz – hangsúlyozta Persányi Miklós.

A jogszabályok 2005. január elsejétől lépnek hatályba.

2004.09.15.