Út a digitalizált irodáig (2015)

Elkerülhetetlen a versenyben maradni kívánó vállalatok számára az irodai munkafolyamatok digitalizálása, melynek révén automatizálható és felgyorsítható egy sor, ma még papíralapú tevékenység.

Nem igazán vitathatók a munkahelyi digitalizáció – melynek során a nem digitalizált információkat, munkafolyamatokat és szolgáltatásokat a számítógépek által olvasható, illetve elvégezhető formába alakítják át – előnyei, a munkafolyamatok nagymértékű felgyorsulása, a termelékenység növekedése és a költségek számottevő csökkenése. Azonban az IDG Research nemrégiben közzétett tanulmánya megállapította, hogy a digitalizáció mellett elkötelezett és annak megvalósítása érdekében komoly intézkedéseket foganatosító vállalatoknak is van még mit tenniük a helyzet javítása érdekében. Az alábbiakban a kutatás eredményeinek felhasználásával áttekintjük, hogy milyen akadályok állhatnak a digitalizáció útjában, és hogyan küzdhetők le ezek a versenyképesség növelése érdekében.

A digitalizáció révén racionalizálható és felgyorsítható egy sor ma még analóg módon megvalósított üzleti tevékenység, többek között a munkafolyamatok kezelése, az ajánlatokat tartalmazó levelek elkészítése, továbbá automatizálható az adatbevitel az álláspályázatok iktatásától kezdve a kiadási listák összeállításáig. Ennek megfelelően a felmérésben résztvevők egyhangúan egyetértettek az üzleti folyamatok digitalizálásának fontosságában. A válaszadó cégek közel 70 százalékánál aktívan folyik a digitalizáció, 20 százalékuk tervez lépéseket annak érdekében, hogy még inkább digitalizálttá tegye tevékenységét, és a maradék tíz százalék is úgy gondolja, hogy a digitalizáció előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik. A megkérdezett szervezeteknél a digitalizáltság foka átlagosan 49 százalékot tesz ki, és a várakozásaik szerint ez az arány az elkövetkező két esztendőben 70 százalékra ugrik majd fel. A digitalizáltabb környezet kialakításánál elsődleges motivációik közé tartozik a hatékonyság és a termelékenység növelése (96 százalék), az üzleti folyamatok és az adatok hatékonyabb védelme (70 százalék), a költségek szükséges csökkentése (70 százalék), valamint a munkafolyamatok és a piacra kerülés felgyorsítása (65 százalék).

Előbbre tartanak a kisebb cégek
Jelenleg a felmérésben résztvevő, több mint ezer főt foglalkoztató nagyvállalatok 23 százalékánál, a kis- és középvállalatoknak pedig az 56 százalékánál digitalizálták már az üzleti tevékenység 50-75 százalékát. Ugyanakkor 2017-re várhatóan a nagyvállalatok 44, míg a kis- és középvállalatok 74 százaléka lesz legalább 75 százalékos mértékben digitalizált. A nagyvállalatok valószínűleg azért vannak ilyen jelentősen lemaradva kisebb társaiktól, mert az utóbbiak nem rendelkeznek olyan mennyiségben régi technológiákkal, hogy az komolyan akadályozná őket az új megoldásokra való áttérésben.

“>munkahely_screenshot_20110905110240_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

 

Érdekes módon komoly eltérések mutatkoznak a digitalizáció lehetséges előnyeinek megítélésében a nagyvállalatok, valamint a kis és közepes cégek között. Míg az előbbiek 82 százaléka tartja az üzleti folyamatok és az adatok hatékonyabb védelmét a digitalizáció egy fontos eredményének, addig az utóbbiak esetében ez az arány csupán 59 százalék. Hasonlóképpen a nagyvállalatok 67 százaléka nevezi fontos előnynek az innováció megkönnyítését, míg a kis és közepes cégeknek csupán 41 százaléka vélekedik ugyanígy. Habár a kis- és középvállalatok valamivel előbb tartanak a digitalizációban, a kutatás megállapítása szerint a szervezetek mérettől függetlenül előrehaladást könyvelhetnek el, és a digitalizált iroda kialakítására irányuló erőfeszítések a közeli jövőben is folytatódnak.

Fájdalmas pontok
Bár nagy az egyetértés abban, hogy törekedni kell a közel teljesen digitalizált munkakörnyezet kialakítására, a kutatás felfedett néhány olyan területet, amely komolyabb odafigyelést érdemel a vállalatok részéről. Így például a legnagyobb vállalatoknál a jogi osztály produkálja a legtöbb írott anyagot, ugyanakkor függetlenül az iparágtól és cégmérettől, leginkább a HR-re, a könyvelésre és a pénzügyre jellemző az, hogy az analóg és manuális tevékenységek jelentős mértékben rontanak a hatékonyságon.

A gyógyszeriparban tevékenykedő válaszadók 92 százaléka említette a valós idejű információkhoz való jobb hozzáférést a digitalizáció legfőbb hajtóerejeként. Ugyancsak ők voltak azok, akik a más iparágba tartozóknál sokkal inkább állították, hogy a kockázatok csökkentése (84 százalék) és a szabályozásoknak való megfelelés javítása fontos vagy nagyon fontos előnye a digitalizációnak. Hasonlóképpen az egészségügyben tevékenykedő válaszadók 86 százaléka tette az első helyre a digitalizációra ösztönző tényezők közül a valós idejű információkhoz való jobb hozzáférést, a szabályozásoknak való jobb megfelelést pedig a 100 százalékuk tartotta fontos vagy nagyon fontos előnynek. Ez arra utal, hogy ebben a két, agyonszabályozott iparágban erős és egyelőre nem megvalósított igények mutatkoznak.

Nem megy egyik napról a másikra
A digitalizáció mellett elkötelezett vállalkozások úgy nyilatkoztak, hogy több időre van szükségük a közel 100 százalékban digitalizált iroda megvalósításához, és csupán 2 százalékuk szerint érik el ezt a célt 2017-ig. A többségnek (39 százalék) ehhez 2-4 évre van szüksége, míg 33 százalékuk saját becslése szerint 5-7 éven belül biztosan nem jut el a digitális Kánaánba. Itt is megfigyelhető egy határozott rés a nagyvállalatok, valamint a kis és közepes cégek között: az utóbbiak nagyobb arányban vélik úgy, hogy 2-4 éven belül közel 100 százalékosan digitálissá válnak, míg az előbbiekre az 5-7 éves határidő megadása a jellemzőbb. Szakértők szerint azonban a szervezeteknek méretüktől függetlenül sokkal gyorsabban végre kellene hajtaniuk a digitalizált vállalattá való átalakulást, ha a digitalizálásból stratégiai előnyöket kívánnak kovácsolni.

Segítségükre lehet az úton az IDG Research tanulmánya szerint az úgynevezett digitális tranzakciómenedzsment (DTM) technológia, amely megkönnyíti a dokumentum-tranzakciókat a dokumentumok és űrlapok készítésétől kezdve az aláírások kezelésén (kinek kell aláírnia és milyen sorrendben) és az aláírók hitelesítésén, illetve az elektronikus aláírás bármely eszközről való lehetővé tételén át egészen a befejezett dokumentumok biztonságos tárolásáig. A DTM révén a szervezetek a nagyobb tranzakciókat végponttól végpontig digitális módon vezényelhetik le.

Érdemes a HR-nél és az értékesítésnél kezdeni
A magas szintű digitalizáció révén versenyelőnyre törekvő vállalatok számára a DTM lehetővé teszi a munkafolyamatok gyorsabb és problémamentesebb végrehajtását. Az IDG Enterprise tanulmánya szerint a bevezetését mindenképpen érdemes azokon a területeken kezdeni, ahol a papíralapú folyamatok és a manuális tranzakciók okozzák a legtöbb nehézséget. Jól eséllyel pályázik az első fecske címre az emberierőforrás-részleg, nem kizárólag azért, mert ott rengeteg iratot készítenek, hanem mert folyamatos kapcsolatban van a meglévő és az új munkavállalókkal, ezért egy itteni sikeres digitalizációnak a híre gyorsan eljut a vállalat többi osztályához, jó példát szolgáltatva és ösztönözve a folyamat kiterjesztését. És valóban, a HR többnyire az első digitalizálók közé tartozik, mivel hatékonyságát jelentős mértékben növelik a digitális és mobil megoldások.

Amellett, hogy mód nyílik a képzési, tréning és juttatási folyamatok racionalizálására, versenyelőnyt biztosíthat a toborzás során is, mivel a folyamat gyorsabb lebonyolítása révén a konkurencia nem tudja elszipkázni a jelentkezőket.

Egy másik ígéretes jelölt az értékesítés, mivel annak eredményessége közvetlen hatással van a vállalat bevételeire. Ha sikerül pár nappal vagy akár pár órával gyorsabban lezárni egy ügyletet, több idő jut a további értékesítési tevékenységekre, így nyugodt szívvel elmondható, hogy a digitalizálás, DTM-bevezetés ezen a területen közvetlen megtérüléssel jár.

Szakértők szerint mindenképpen érdemes a vállalatoknak proaktív tervet készíteniük az összes részlegük digitalizálására vonatkozóan, és figyelemmel kísérni a piacon megjelenő új digitalizálási technológiákat. Úgy tűnik, ezek bevezetése könnyebben megy a kisebb méretű és fiatalabb cégek számára, ugyanakkor a vállalatoknak mérettől függetlenül gondoskodniuk kell arról, hogy informatikai infrastruktúrájuk elég rugalmas legyen a hatékonyságot növelő továbbfejlesztések és új technológiák támogatására.

 

,