Netikett és az E-etikett (2017)

Netikett és az E-etikett
a digitális együttélés szabályai
Készítette: Bálizs Richárd, Klojbert Barbara, Németh Adél, Takács Ádám
Bürotika és irodakultúra csoportos beadandó
2017. 03. 27.
Tartalom
Az e-Etikett ………………………………………………………………………………………………………………………..2
Szabályai………………………………………………………………………………………………………………………..2
Social Media………………………………………………………………………………………………………………..2
E-mailezés …………………………………………………………………………………………………………………..2
Netikett …………………………………………………………………………………………………………………………….3
Egy-egynek kommunikáció – elektronikus levél, beszélgetés (talk) …………………………………………3
Egy az N-nek kommunikáció …………………………………………………………………………………………..4
Forrás ……………………………………………………………………………………………………………………………6
Ellenőrző kérdés………………………………………………………………………………………………………………6
Az e-Etikett
Az e-Etikett szükségességének indoka, hogy a kommunikációs eszközök és formák változása új viselkedési normákkal is jár. Nem gondolkodunk egyformán, a helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, ebből adódóan sok a bizonytalanság. E bizonytalanság megszüntetésére, a közös platform kialakítására született meg az e-Etikett, mely szinte minden kommunikációs eszköz és forma pl.:
 telefon
 elektronikus levél
 szöveges üzenet
 social media
 videokonferencia
 blogok
 chat
 stb.
használatával kapcsolatban kínál eligazítást. A Magyar Telekom hazai szakértők, oktatók, kutatók, művészek kétnapos kerekasztal-beszélgetés keretében alkották meg a magyar digitális e-Etikettet, amely gondolatébresztő ajánlásgyűjtemény az e-világban.
Szabályai
Social Media
 A közösségi média olyan, mint a „safe sex”. Élj vele élvezettel, de légy tisztában a kockázataival.
 Használj biztonsági beállításokat!
 Ne spam-elj!
 Ne osszunk meg olyan tartalmakat, amivel mást kellemetlen helyzetbe hozhatunk!
 Tartsd szem előtt, hogy a közösségi oldalakon fent lehet a leendő főnököd, tanárod, anyósod is.
 Hivatalos ügyekben ne a közösségi oldalakat használd!
 Ne „szemetelj” a virtuális térben! Válogass! Különösen igaz ez barátaid üzenőfalára.
 A közösségi felületeken sokszor nem csak ismerőseidhez, hanem az egész világhoz szólsz. Légy tisztában azzal, hogy kivel osztod meg a különböző tartalmaidat!
 Nem szégyen visszautasítani egy bejelölést és nem szégyen megszüntetni egy barátságot.
 Nem csak azért vagy felelős, amit magadról írsz, hanem azért is, amit másokról megtudsz.
E-mailezés
 A megszólításba és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályait kövesd, különösen az első kapcsolatfelvételkor!
 Az e-mailezés logikája a hatékonyság és gyorsaság. Tartsd tiszteletben mások idejét!
 Ha fontos a mondanivalód és azt akarod, hogy elolvassák, fogalmazz tömören, lényegre törően!
 Mindig legyen tárgy az e-mailednek, és az tényleg foglalja össze a témát.
 A kategóriajelzők használatát vedd komolyan! (olvasottság-ellenőrző, fontosságjelző)
 Hosszabb távollét esetén állítsd be az „irodán kívül” (out of office) funkciót!
 Annak érdekében, hogy ne tűnj udvariatlannak, jelöld, hogy milyen eszközről válaszolsz! Mobilról a tömör válaszok is elfogadhatóak.
 Ha a partner lazít a levelezés stílusán, akkor azt Te is viszonozhatod.
 E-mailekre illik lehetőség szerint gyorsan reagálni.
 A CSUPA NAGYBETŰ KIABÁLÁSNAK SZÁMÍT! Csak kiemelésre használd!
 Több MB-os anyagokat csatolmányként ne küldj, inkább töltsd fel FTp-re, és a linket továbbítsd!
Netikett
Mikor meghalljuk ezt a szót elsősorban kíváncsiak vagyunk mit is takar. A netikett az internet használatának íratlan szabályait fogalja magába, ez kiterjed különböző kommunikációkra pl.: e-mail, közösségi oldalak használata stb.
Netikett típusait nézve lehet egyrészt egy-egynek kommunikáció másrészt egy-N kommunikáció.
Egy-egynek kommunikáció – elektronikus levél, beszélgetés (talk)
Az egy-egy kommunikációnál egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának. Általában, az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek, csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín.
Az interneten történő levelezésről fontos először is tudni, hogy nem biztonságos, kivéve ha valamilyen speciális szoftvert/hardvert használsz üzeneteid elrejtésére. Nem szabad. semmi olyasmit írni amit nem küldenénk el levelezőlapon. További levelezéssel kapcsolatos szabályok
• Ha továbbküldesz (forward) vagy újrapostázol egy üzenetet, akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát.
• Soha se küldj “lánc” levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az Interneten.
• Nem szabad indulatos leveleket küldened még akkor sem, ha provokálnak.
• Ne felejtsd el, hogy azok az emberek, akikkel kommunikálsz, az egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a levélnek, amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik.
• Mielőtt hosszú, vagy személyes eszmecserét kezdeményezel, ellenőrizd a címet.
• A levél fejlécében kell, hogy legyen egy tárgy sor, ami visszatükrözi a levél tartalmát.
• Szintén helyes gondolat a „long” szó írása a hosszú üzeneteknek (100 sornál több) a tárgy részébe, mert így a címzett tudhatja, hogy időt kell szánnia az elolvasására.
• Használj vegyesen kis- és nagybetűt, akárcsak a közönséges íráskor. A csupa nagybetű olyan mintha ordibálnál.
• Használj szimbólumokat hangsúlyozásra.
• Használj „smiley” -kat a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan.
• Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegretörő lennél.
• Küldj egy rövid választ a feladónak, hogy megkaptad a levelét, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt.
A levelezés mellett beszélhetünk a talkról is. A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.
• Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t írnál.
• Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére.
• Ha befejezted a mondandódat, akkor üss ENTER-t jelezve, hogy a másik következik.
• Mindig köszönj el a másiktól. Különösen fontos ez, ha egy távoli valakivel kommunikálsz.
• Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Először is, nem biztos, hogy minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió kompatibilis. Harmadrészt, a címzett letilthatja a talk-ot.
• A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha lassan és sok hibával gépelsz akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.
• Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több beszélgetésed is fut!
• Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor a mail-re vonatkozó szabályok is érvényesek. Végül is nincs nagy különbség a között, hogy egy embernek írsz egy levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken keresztül de különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről.
• Levelezési listák:
• Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát ill. hírcsoportot mielőtt postázol valamit.
• Amit írsz, azt széles közönség olvashatja. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá. Így a szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki.
• Az üzenetek és a cikkek jó, ha rövidek és célra törőek.
• Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad!
• Ha válaszüzenetet írsz, akkor mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod.
• Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett.
• Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzettnek és a listának ill. csoportnak is.
• Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán.
• Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne válaszoljál ilyenekre.
• Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik válaszhoz.
• Igen sok levelező program rendelkezik reply funkcióval. Ez kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési listáknál. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a Reply-To: mezőt. Az gyakorta a lista címe, azaz a válaszod a lista összes tagjának megy.
• Fontold meg a leiratkozást vagy a “nomail” opció bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet.
• Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább egy szélesebb közönségnek.
Egy az N-nek kommunikáció
Manapság a legnépszerűbb színtere a kommunikációnak a közösségi oldalak, amik egy egy az N-nek kommunikációs forma. Melynek természetesen meg vannak a maga előnyei pl.: bárkivel, bárhonnan, bármikor tudunk kapcsolatot felvenni, csak internet elérés kell hozzá, gyors visszajelzéseket kaphatunk, stb. Viszont sok használó gyakran bele sem gondol hogy milyen hátulütői lehetnek egy-egy ilyen közösségi oldalnak. De mik is ezek a hátrányok?
Az egyik legnagyobb hátrány, hogy egyfajta személyiségtorzulással járnak ezen oldalak használata. Vannak függők, akik szinte már-már ott élik az életüket, és az alapján döntenek helyes és helytelen dolgok között, hogy kitől és hány like-t kapott az adott bejegyzése, képe stb. Van, hogy a megosztott dolgok sajnos nem tükrözik a valóságot, és csak azért osztjuk meg, hogy minél népszerűbbek lehessünk. Emiatt ismét egy szakadék lesz az emberek között, hiszen azok a személyek, akik amúgy is nehezen nyílnak meg az embernek még inkább visszahúzódnak és egy fajta FOMO-jelenség (Fear Of Missing Out) figyelhető meg náluk.
Hatalmas hátrány, a már előbbi részben is említett függőség, hogy az emberek ezen közösségi oldalakon élik az életüket. Ekkor az emberek szinte azonos tüneteket mutatnak bármely függőséghez tartozó megvonási tünetekkel.
Nagy probléma az is, hogy a közösségi oldalakon az emberek, szlengeket, rövidítéseket használnak.
Ezzel kommunikációs képességük rengeteget csökken, és szókincsük pedig inkább ezekből a rövidítésekből fog állni. Néhány rövidítés, melyeket akár közösségi oldalak kommunikációjában, akár e levelezésben használnak:
rövidítés
jelentése
rövidítés
jelentése
rövidítés
jelentése
nm
nincs mit
pls
angol please szóból, légyszi
pill
pillanat
ty
angol thank you kifejezésből, köszi
ok, kk, k
rendben
np
angol no problem kifejezésből, semmi gond
am
amúgy
bb
angol bye-bye kifejezésből, viszlát
BTW
angol by the way kifejezésből, egyébként
Közösségi oldalak megjelenésével a szocializációs tér is egyre jobban beszűkült. Ezen oldalak használat időrabló, és ezzel kevesebb idő jut az igazi társas kapcsolatokra, illetve sokan úgy vannak vele, hogy minek is találkozni ha ott vannak az oldalak, és percek alatt megbeszélhetjük azt amiért amúgy mondjuk utazni kéne stb.
Már többször említettük, hogy ezek a közösségi oldalak függőséget okoznak valamint sok fiatal számára már az életet jelentik. Emiatt egyre több hordozható platformot fognak összekapcsolni a fiókjukkal, egyre jobban lekövethetőek lesznek. Sokan ezeket az információkat visszaélésre használják. De hogyan is zajlik egy ilyen visszaélés? Összekapcsoljuk a telefonunkat a fiókunkkal, amit feltörnek, elérhetővé válik minden adatunk, képeink, amik telefonjainkon vannak, és pár perc alatt olyan oldalakon jelennek meg ezek az információk melyeken nem feltétlen szeretnénk látni akár egy-egy fényképünket. Megadhatjuk telefonszámunkat is, amire a különböző adathalász cégek azonnal lecsapnak, és mindenféle reklámhirdetésnek, adatfelmérő cégeknek kiadják, ezáltal folyamatosan ismeretlen telefonhívásokat kaphatunk, melyek egy idő után kellemetlen fordulatot is vehetnek.
Végül, ha már a reklámoknál tartunk, fontos megemlítenünk a spameket. A spam nem más, mint az általunk kéretlen, elektronikusan pl.: különböző weboldalak böngészésével, közösségi oldal használatával vagy e-mailezéssel kapott hirdetés, felhívás vagy lánclevél. Általában ezek a spamek, megtévesztők lehetnek a fogadó számára, és a fogadó kihasználásra törekszik. Általánosságban elmondhatjuk, hogy ezek a spamek nem a címzettnek szóló tartalommal rendelkeznek, feladója gyakran fiktív személytől érkezik, vagy elrejtik a feladót valamint tömegesen kiküldöttek. Hogyan lehet kikerülni ezeket a spameket? Több mód is létezik erre, nézzük a legtöbbet használtakat:
 spam szürő programok használata
 szűrő alkalmazás a levélkezelő felületen
 weboldalakon feltüntetett e-mail címek álcázása
 automatikus visszaigazolást ne alkalmazzunk
 ne adjunk választ ezen levelekre
 ne továbbítsunk személyes adatokat e-mailben
Forrás
 www.eetikett.hu/ajanlasaink
 http://hbweb.hu/hajtob/Netikett.htm
 http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/lelek/5441/kozossegi_oldalak
Ellenőrző kérdés
Melyik telekommunikációs cég kezdeményezte az e-Etikett szabályainak megalkotását?
Magyar Telekom
Mi az a Netikett?
A netikett az internet használatának íratlan szabályait fogalja magába, ez kiterjed különböző kommunikációkra pl.: e-mail, közösségi oldalak használata stb.
Sorolj fel néhány hátrányát a közösségi oldalaknak!
Személyiségtorzulás, függőség kialakulása, szocializációs tér beszűkülése.