Mi húzza fel legjobban a dolgozókat az irodában? (2007)

Az európai munkahelyeken az esetek többségében az elhúzódó, értelmetlen megbeszélések, a faragatlan, goromba kollégák dühítik fel leginkább a dolgozókat, és ezek az okai az olykor tettlegességig fajuló viszályoknak – derült ki egy felmérésből.

A vizsgálat apropóját az a felmérési eredmény adta, amely szerint a munkából való kiesés 50 százalékáért a munkahelyi stressz okolható. 2007-ben az Európai Unió már több mint 20 milliárd eurónak (5120 milliárd forint) megfelelő összeget költött a stressz kiváltotta betegségek kezelésére.

Az ICM Research által 2007 augusztusában végzett vizsgálatból – ez 2000, köztük 75 magyar irodai dolgozó viselkedését mérte fel, online módszerrel – kitűnt, hogy négyötödük már tanúja volt egy-egy társuk kiborulásának.

Dühkitörésre adhat okot a gorombaság, a főnök vagy a kollégák támogatásának hiánya, de a terem hőmérséklete is. Az alkalmazottak 30 százalékának okoznak frusztrációt a nyomtató kezelésekor jelentkező és az informatikai problémák, de 24 százalékuk már attól is jobban érezné magát, ha az általa keresett dokumentumot gyorsan és szakszerűen tudná megtalálni az interneten és a belső munkahelyi hálón.

A dolgozók mérgükben leginkább a tűzőgépre, a tollakra, a mobiltelefonra és a számítógép billentyűzetére csapnak le. Az alkalmazottak 12 százaléka bevallotta, hogy többször rugdosta vagy éppen törte össze már az irodai nyomtatót.

A stressz kivédésére, a kellemesebb munkahelyi környezet megteremtésére Stemler Mihály mentálhigiénikus, a Napsugár Életmód Központ szakértője és dr. Szeremleyné Nagy Melinda feng shui szakértő adott tanácsokat a felmérés eredményét ismertető tájékoztatón. A szakértők egyetértettek abban, hogy az iroda berendezése nagyon fontos a teljesítmények szempontjából.

Nem mindegy, hol van az irodai szék helye az ajtóhoz vagy a falhoz képest, az asztal milyen formájú – a legömbölyített formák mindig emberibbek – milyenek a színek, mekkora az ablak és hova néz, lehet-e szellőztetni vagy csak légkondicionáló van, szeparálhatók-e legalább egy kicsit a dolgozók asztalai, ahol megteremthetik a saját kis kuckójukat, kissé egyénibbé, emberibbé tehetik mikrokörnyezetüket.

A virág sokszor segít a rideg egyenkörnyezet “megszépítésében”, akárcsak a családtagok képei az asztalon vagy a kellemes élményekre utaló képernyővédő fotók. A káosz, a rendetlenség, a fölös papírok, dossziék, kacatok nemcsak a helyet szűkítik, de ártanak a léleknek és a teljesítménynek is – hangzott el a szakemberek részéről.