Netikett és E-tikett, a digitális együttélés szabályai

 

Bevezetés

A népesség nagy része ma már internetet használ, műszaki tudással bír. Az idősebb korosztály is mára beletanult az internet használatába, a fiatalabb korosztály pedig az internet világában nő fel. Sokan, sokszor rádöbbentek már, hogy milyen nehéz az interneten kommunikálni, s mennyire könnyű félreértelmezni egy e-mailt, annak jelentését, szándékát. Kapcsolatok, együttműködések bomolhatnak fel miatta, viták, félreértések keletkezhetnek belőle, sőt heves indulatoktól sem mentes háborúskodások, akár egy levelezőlistán, internetes csoportban, egy közösség “füle hallatára” is. Gyanítom, hogy mindez ugyanarról a tőről fakad: a mindennapjainkban sem tudunk viselkedni, nem csak a neten. Míg az élőszavas beszélgetésnél gesztikulálunk, hangsúlyozunk, a hatást azonnal észlelve korrigálni tudjuk, addig mindez leírva egészen más hatást kelt, mintegy felerősítve a gyenge fogalmazókészségünket, a mások iránti tolerancia hiányát. Sokan csupán értetlenségből, de azonnal a támadva védekezéssel reagálnak, gondolkodás helyett. Nem tudunk viselkedni, ám a lehetőség a tanulásra ezen a területen is adott.

Mi az a netikett?

A netikett szó az angol “netiquette” (network etiquette) magyarosított formája, és a hálózati kommunikáció általános illemszabályait foglalja össze. Konkrét útmutatásai a következő területekre terjednek ki: e-mail, Usenet, levelezési listák, internetes vitafórumok, IRC stb. 1995-ben írta a Netiquette Guidelines című könyvet Sally Hambridge, amit 1998-ban Négyesi Károly fordította le magyar nyelvre, amiben a hálózati etikett (Netiquette) egy minimális halmazát határozta meg. Néhány helyen a fordító kiegészítette az eredeti szöveget.

Mi az az E‐etikett?

2010-ben a Magyar Telekom és lakossági márkái, a T-Home és a T-Mobile egy újfajta kezdeményezést indítottak „e-Etikett” címmel, amelynek keretében – Magyarországon most először – a modern kommunikációs platformok használatára vonatkozóan kialakításra került egy digitális ajánlásgyűjtemény, azaz e-Etikett.

Az e-Etikett szükségességének indoka, hogy a kommunikációs eszközök és formák változása új viselkedési normákkal is jár. De nem gondolkodunk egyformán, a helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, ebből adódóan sok a bizonytalanság. E bizonytalanság megszüntetésére, a közös platform kialakítására született meg az e-Etikett, mely szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia vagy a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatban kínál eligazítást.

Netikett szabályok

Levelezéshez

  • Fel kell tételezned hogy az Interneten történő levelezés nem biztonságos, kivéve ha
    valamilyen rejtjelező eszközt (akár szoftvert,akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi
    olyasmit egy elektronikuslevélbe, amit nem küldenél el levelezőlapon.
  • Tiszteld a szerző jogait avval az anyaggal kapcsolatban, amit másolsz. Majdnem
    minden országban vannak a szerzők jogait védő törvények.
  • Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Amikor már csak két ember között folyik a
    kommunikáció, akkor ne küldd el ezeket a leveleket másoknak.
  • Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája,
    nyelve, humora egészen más is lehet, mint a tiéd. Dátumformátumok, mértékegységek,
    idiómák sem mindenütt ugyanazok.
  • Használj vegyesen kis- és nagybetűt, akárcsak a közönséges íráskor. A CSUPA
    NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL!
  • Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj aláhúzásjeleket
    aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és béke_.
  • Használj “mosolygókat” (smiley) a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan.
  • 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál.
  • A levél fejlécében kell, hogy legyen egy subject sor, ami visszatükrözi a levél
    tartalmát.
  • Ne küldj nagytömegű kéretlen információt az embereknek.

Beszélgetés (talk)

A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember interaktív
párbeszédét számítógépen keresztül.

  • Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t írnál.
  • Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig és ott a terminálod törjön sort: használj egy Kocsivissza (CR) jelet a sor lezárására. Nem tételezheted fel azt sem, hogy a te képernyőd mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max. 12 sort írjál.
  • Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére.
  • Ha befejezted a mondandódat, akkor üssél két CR-t (egy üres sort), jelezve, hogy a másik következik.
  • Mindig írjál egy “viszontlátásra”-t vagy más elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is.
  • Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak a rendeltetésének megfelelően használd. Soha ne talk-olj idegenre!
  • Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Először is, nem biztos, hogy minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió kompatibilis. Harmadrészt, a címzett letilthatja a talk-ot. Ezt általában te is megteheted, szokás szerint érdeklődjél a helyi rendszergazdánál a konkrét részletekről.
  • Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet ha magára hagyják. Hagyd egy-kétszer csengetni, utána állítsd le (kill) a programot.
  • Ha valaki nem válaszol, akkor megpróbálkozhatsz egy másik tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy látsd, hogy melyikekre van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erőltesd tovább.
  • A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha lassan és sok hibával gépelsz (fordító megjegyezése: ne keseredj el) akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.
  • Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut!

E‐etikett szabályok

Levelezés

  • Az e-mailezés logikája a hatékonyság és gyorsaság. Tartsd tiszteletben mások idejét!
  • A megszólításban és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályait kövesd,
    különösen az első kapcsolatfelvételkor!
  • Több MB-os anyagokat csatolmányként ne küldj, inkább töltsd fel Ftp-re, és a linket továbbítsd!
  • Mindig legyen tárgya az e-mail-ednek, és az tényleg foglalja össze a témát.
  • Annak érdekében, hogy ne tűnj udvariatlannak, jelöld, hogy milyen eszközről válaszolsz! Mobilról a tömör válaszok is elfogadhatóak.
  • CC címzettként csak nagyon indokolt esetben avatkozz bele a levelezésbe!
  • Ha a partner lazít a levelezés stílusán, akkor azt Te is viszonozhatod.
  • Ne szakíts SMS-ben vagy e-mailben!
  • E-mailekre illik lehetőség szerint gyorsan reagálni.
  • Ha fontos a mondanivalód, és azt akarod, hogy elolvassák, fogalmazz tömören, lényegre törően!

Social Media (közösségi média)

A közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki annak érdekében, hogy a média monológokat (egy a sokhoz) átalakítsa dialógusokká (sok a sokhoz). Elősegíti a tudás-demokráciát, mialatt tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakítja az embereket. Legismertebb közösségi média a Facebook és a Twitter.

  • Ne osszunk meg olyan tartalmakat, amivel mást kellemetlen helyzetbe hozhatunk!
  • Tartsd szem előtt, hogy a közösségi oldalakon fent lehet leendő főnököd, tanárod,
    anyósod is.
  • Ne „szemetelj” a virtuális térben! Válogass! Különösen igaz ez barátaid üzenőfalára.
  • Hivatalos ügyekben ne a közösségi oldalakat használd! Ha azt akarod, hogy egy fejvadász megtaláljon, használd a LinkedIn-t!
  • A közösségi felületeken sokszor nem csak ismerőseidhez, hanem az egész világhoz szólsz. Légy tisztában azzal, hogy kivel osztod meg a különböző tartalmaidat!
  • Ne spam-elj!
  • Nem szégyen visszautasítani egy bejelölést, és nem szégyen megszüntetni egy barátságot.
  • Használj biztonsági beállításokat!
  • Névvel vállald a közösségi oldalakon a jelenlétedet, ne élj vissza az anonimitással a weben.
  • Ha egyszer láttál valakit az utcán, az nem ok arra, hogy bejelöld a Facebookon.
  • Ha visszaélést, álprofilt tapasztalsz, jelentsd! Ezzel tisztul a közösségi tér.

 

Egy‐két rövid ellenőrző kérdés

  • Vajon milyen szerepe lehet annak, hogy kölcsönösen elköszöntök és miért érdemes
    megvárni, amíg a másik fél is elköszön.
    – Ennek leginkább a másik fél felé való tiszteletadásban van szerepe. Ha mit sem
    foglalkozunk a társunk köszönésével / gesztusaival, azt szinte minden esetben
    kellemetlenségként éli át és tiszteletlenségnek veszi.
  • Milyen problémába ütközhet egy profillal való visszaélés, esetleg mások személyes
    dolgaival való visszaélés?
    – Ezek könnyedén jogi következményeket vonhatnak maguk után, azon felül hogy
    sértőek, bántóak, illetve néhány alkalommal félelemkeltőek tudnak lenni.
  • Mi a szerepe az E‐etikett-nek az emberek életében? Miért lett létrehozva?
    – Az E-etikett lényegében segít megkönnyíteni a hálózati platformok összevonását,
    együttlétét. Könnyebb utat biztosít az embereknek kapcsolatot teremteni egymás
    között, megtalálni és elérni a rövidebb utat a másikhoz, illetve bármi más, ma már
    emberi ésszel felfogható dologhoz.

 

Készítette: Mainone Renáta, Kálmán Martin, Knobloch Roland

Források:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Netikett
http://www.mek.iif.hu/porta/szint/muszaki/szamtech/wan/kultura/rfc1855h.hun
http://eetikett.hu/
http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi_m%C3%A9dia