Az Esettanulmányi Verseny
A Pannon Egyetemen XII. alaklommal rendezték meg az Esettanulmányi Versenyt, amely Tímár László nevéhez fűződik. A verseny az egyetem oktatójának állít emléket, valamint felkészítő és előválogatója is egyben az Országos Esettanulmányi Versenynek. A cél az, hogy a résztvevők valós vállalati problémákkal találkozhassanak és a vállalatok képviselőit meggyőzzék hozzáértő, magas színvonalú tudásukról.
Mit is jelent maga az esettanulmány?
Az esettanulmányok az elmélet helyett gyakorlati problémákra összpontosítanak, a passzivitás helyett aktivitásra késztetnek, elősegítik a kommunikációs, analitikus és problémamegoldó képességek fejlesztését. Az esettanulmányok ideális esetben felkeltik az érdeklődést, és további munkára ösztönöznek, nem törekednek arra, hogy kész megoldásokat kínáljanak, hanem minden megfelelően alátámasztott megoldás elfogadható.
A verseny célja
Az esettanulmány célja, hogy gyakorlati üzleti problémát mutasson be, reprezentálja a valóság komplexitását és strukturálatlanságát, a hallgatókat alternatívák kifejlesztésére, alternatívák közötti választásra ösztönözze. Az esettanulmányok feldolgozása során a hallgatók javaslatokat tesznek, érvelnek, problémákat oldanak meg. Feldolgozása négyfős csapatokban történik.
A verseny menete
- Az esettanulmány feldolgozása során a versenyző csapatok prezentációt készítenek. A prezentáció nem az esettanulmány ismertetését, hanem az esettanulmányban felvetődő problémára adott megoldás kidolgozását jelenti.
- A csapatok önálló javaslatokat dolgoznak ki, amelyeket elemzésekre, előfeltevésekre és következtetésekre alapoznak.
- A prezentációt a zsűri által feltett kérdések és az arra adandó válaszok követik, amelyek a megoldás kivitelezhetőségét, megfelelőségét ellenőrzik. A prezentációval kapcsolatos formai követelményeket a szabályzat tartalmazza.
A versenyzők toborzása történhet
- Tanár által. A tanár az óra keretében hívja fel a tanulók figyelmét a versenyre. Személyesebb hangvételű, jobban felkelti az érdeklődést, és jobban eléri a célszemélyeket.
- E-mail formájában. Az egyetem tanulóit e-mail, körlevél küldésével értesítik. Pozitívuma, hogy minden hallgatóhoz eljut, de a címzetten múlik, hogy mennyi időt szán az információk megismerésére.
- Plakáttal történő népszerűsítés esetén a hallgató érzékszerveire hatnak. Minél többször látja a plakátot, annál jobban felkelti az érdeklődését. Esetleg hajlamosabb jobban utánanézni az adott versenynek.
Ha úgy gondolod, hogy:
Ki szeretnéd próbálni magad élesben is, A verseny időpontja: 2013. február 16-18. További információk ezen a honlapon olvashatók 2013. február 11-étől: www.e-scola.hu/tl2013. A jelentkezés 2013. február 11-én 11.00 órától indul.
|
A csapatok felkérése, meghívása az esettanulmányi versenyre az előbb felsorolt három lehetséges kommunikációs csatorna útján történik, történhet. Ezek által a tanulók értesülhetnek:
- magáról a versenyfelhívásról,
- az indulási feltételekről,
- a teendőkről,
- jelentkezési határidőről,
- a verseny időpontjáról és helyszínéről,
- díjazásáról,
- és egy forrásról, ahonnan további információt gyűjthetnek és kérhetnek.
A kommunikáció lépései
- lépés: E-mail küldése a versenyfelhívásról. A tanulók e-mail segítségével értesülnek a versenyről, amelyben rövid, lényegre törő adatokat kapnak. Vagy akár a tanórán értesülnek a tanártól.
- lépés: A jelentkezési szándék kinyilvánítása. A jelentkező csapatok elektronikus üzenet formájában jelzik versenyzési szándékukat, melyhez csatolják a kitöltött jelentkezési lapokat.
- lépés: A megbízott további információkat küld a csapat tagjainak. Ez az üzenet tartalmazhatja a helyszínt, a pontos időpontot, a díjazást.
- lépés: A csapat tagjai a megkapott információk birtokában egyeztetnek egymással és újabb üzenet formájában felteszik az esetlegesen felmerülő kérdéseiket.
- lépés: Üzenetváltás történhet a tagok és a tanár között is. Akitől véleményt, és jó tanácsokat kaphatnak. Valamint a tagok felkereshetik a korábbi években induló csapattagokat, hogy kikérdezhessék őket tapasztalataikról. Ez az üzenetváltás lehet e-mail üzenet vagy akár személyes megkeresés is.
- lépés: A verseny előtti napon a tagok figyelmeztető üzenetet kaphatnak a legfontosabb információkkal a verseny napjára vonatkozóan.
- lépés: A csapatok letöltik az esettanulmányt, amelyre megoldást kell találniuk. Ennél a lépésnél értesülnek a tagok lényegében magáról az esettanulmányról.
- lépés: A csapat tagjai előadják a kidolgozott megoldásukat, amely után a zsűri kérdéseket tesz fel ezzel kapcsolatban. A zsűri így ellenőrzi tulajdonképpen a megoldás kivitelezhetőségét, és megfelelőségét.
- lépés: Az elődöntő napján a csapatok prezentációja után a zsűri felállít egy sorrendet a prezentáló csapatok között, majd kihirdeti azt. A csapatok ekkor értesülnek arról, hogy a következő napon a döntőben ki mutathatja be újból a prezentációját.
- lépés: A döntő napján a csapatok újból előadják a megadott esettanulmány problémájára kidolgozott szerintük legmegfelelőbb megoldást. A prezentációk előadása után a zsűri ismét felállít egy sorrendet.
- lépés: Az eredményhirdetéskor a csapatok értesülnek az elért helyezésükről. Az esetleges gratulációkon keresztül visszajelzéseket kaphatnak tudásukról, rátermettségükről.
- lépés: A verseny lezajlását követő napokban a csapat üzenetet kaphat, amelyben szerepel a teljes rangsor az összes résztvevő csapattal, a díjazások és megemlítésre kerülhetnek a főbb támogatók is.
- lépés: A csapat tagjai felé mind személyes mind üzenet általi gratulációk érkezhetnek az egyetemük egyik vezető személye által, mind pedig a segítő tanáruk által.
Végezetül egy, az Országos Esettanulmányi Versenyen résztvevő egyetemista tapasztalatai
„A tömegképzés korában a „sima” diploma nem elég. A munkáltatók azt olyan pályakezdőket fogadják szívesen, akik többet teljesítenek a kötelezőnél. Továbbá ezek a kihívások lehetőséget biztosítanak arra, hogy tudásunkat gyakorlatias, reális körülmények közt is kipróbáljuk. Olyan feladatokat bíznak ránk, amelyek akár üzleti életben rendre előfordulhatnak, azonban itt még nem terheli a résztvevőket a felelősség nyomása.
Számos területen fejlődtem a kihívások során: javult az előadó technikám, komplexebb lett a gondolkodásom és szakmailag is magabiztosabb lettem. Bízom benne, hogy az eredményeimnek köszönhetően könnyebben fogok elhelyezkedni és én válogathatok a nekem tetsző munkák közül és nem fordítva.”
Csapattagok:
Bőczi Boglárka
Lukács Gergely
Major Tamás
Molnár András
Szécsi Mátyás
Szentgyörgyi Noémi Boglárka
Totobé Anna
Vass János
Ellenőrző kérdések
- Mi maga az esettanulmány lényege?
Az esettanulmányok az elmélet helyett gyakorlati problémákra összpontosítanak, a passzivitás helyett aktivitásra késztetnek, elősegítik a kommunikációs, analitikus és problémamegoldó képességek fejlesztését.
- Milyen csatornákon történik a versenyzők toborzása?
Tanár által, e-mail formájában és népszerűsítő plakát segítségével.
- A különböző felhívások során miről, milyen információkról értesülhetnek a hallgatók?
Magáról a versenyfelhívásról, az indulási feltételekről, a teendőkről, jelentkezési határidőről, a verseny időpontjáról és helyszínéről, a díjazásáról és egy forrásról, ahonnan további információt gyűjthetnek és kérhetnek.