Hogyan érdemes számolni egy kampány megtérülését?
Számos alkalmazási módja létezik az ROI-nak (return on investment), vagyis a megtérülés számításának. Az ROI egy sokrétűen használható pénzügyi fogalom, én azt fogom bemutatni, hogy hogyan érdemes az online marketing kampányaink megtérülésének a számítására használni.
Ez a mutatószám kell, hogy az alapja legyen a marketing kampányainknak. Szigorú pénzügyi fegyelem mellett érdemes a kampányainkat futtatni, különben előbb-utóbb olyan kampányokat is tovább vinnénk, melyek nem térülnek meg, vagyis veszteséget generálnak.
Az ROI-t lehet azonnali megtérülést (direkt eladási hatással) és hosszabb távú megtérülést számolva is figyelembe venni. Kicsi cégek esetében mindig az azonnali ROI számítás a célravezető, különben hamar elfüstöljük a marketingre szánható keretünket, nyereség termelése nélkül.
Tehát a képlet (hibásan):
ROI (%) = (bevétel – kiadás) / kiadás
Webáruházak esetében azt javaslom, hogy ne a bevétellel, hanem az árréssel számoljunk. 100 Ft értékű áru eladásán van beszerzési költségünk. Ezért az árréssel számolni helyesebb.
A képlet helyesen:
ROI (%) = (árrés – kiadás) / kiadás
Webáruháznál maradva, mondjuk 20%-os árréssel adjuk tovább a termékeket. Ha egy kampánnyal eladtunk 1 000 000 Ft értékű árút, ebből csak 200 000 Ft az, amiből ki kell gazdálkodjuk az összes, kampányra eső költségünket. 10 000 Ft-os bruttó kosárértékkel számolva 100 rendelést eredményezett a kampány.
Nézzük a költség oldalt:
- A példánkban legyen szó egy e-DM kampányról, amiből direkt értékesítünk. Ott van a hírlevél küldő szoftver költsége, legyen a kampányra vetítve 10 000 Ft.
- Kell bele egy szép kreatív, ez legyen 5 000 Ft bruttó.
- Van marketingesünk, aki megírta a szövegeket, összerakta a hírlevelünket, letesztelte a vásárlási folyamatot stb. Neki van egy órabére, a céget terhelő minden adóval és járulékkal együtt mondjuk 2 600 Ft. Dolgozott a kampányunkkal 5 órát, akkor a kampányra vetített költsége 13 000 Ft.
Idáig tekintettük a marketing költségeket, de vannak logisztikai és ügyfélszolgálati költségeink is:
- A vásárlásokhoz kapcsolódó szállítást az egyszerűség kedvéért most a vásárlók fizették. A logisztikai kollégák munkabéreminden járulékkal együtt egy csomagra vetítve mondjuk 31 Ft, 100 csomag esetén 3 100 Ft.
- Csomagolóanyag és címke legyen 100 Ft csomagonként, vagyis 10 000 Ft.
- A 100 megrendelésből 3 vásárlónak akadt valamilyen összetettebb kérdése, ezt az ügyfélszolgálatos kollégákkinyomozták, megválaszolták, ennek a költsége legyen 500 Ft.
Tehát az árrés 200 000 Ft.
Marketing költség: 10 000 + 5 000 + 13 000 = 28 000 Ft.
Logisztikai és ügyfélszolgálati költség: 3 100 + 10 000 + 500 = 13 600 Ft.
Vagyis ennek a példa kampánynak az ROI-ja = (200 000 – 41 600) / 41 600 = 380%
És még ebből a számításból is kimaradtak fix költségek, mint iroda bérleti költség, rezsi, vezetői munkabérek költsége, könyvelés, banki költségek stb.
Remélem, hogy sikerült a valósághoz sokkal közelebb álló számítási módszert bemutatni az azonnali ROI kiszámítására. Javaslom használd rendszeresen!
http://www.fabianlevente.hu/2014/10/roi-szamitas-online-marketing-alapok.html