Magyar Bálint oktatási miniszter a Magyarország.hu online fogadóóráján válaszolt a Sulinet-programmal, a felsőoktatással és képzéssel, valamint a hátrányos helyzetű gyermekek taníttatásával kapcsolatos olvasói kérdésekre.
Magyar Bálint az auschwitzi kiállítással kapcsolatban elmondta, hogy a digitális tananyagfejlesztés programján belül lesz mód arra, hogy a témához kapcsolódó anyagok is nagyobb mennyiségben megszülessenek, a diákok és a tanárok számára könnyen hozzáférhetővé váljanak.
A miniszter szerint a magyar számítógéppark elavult , a közoktatásban található 140 ezer számítógépből mindössze 30 ezer képes a tervezett Sulinet digitális tudásbázis anyagait kezelni. Megjegyezte, hogy az iskolákban egy olyan radikális számítógép-ellátási programot szeretnénk beindítani, amely lehetővé tenné, hogy 3 évre elnyújtottan lehessen fizetni a számítógépek árát, az iskolafenntartók pedig a kormányzattal közösen állnák a számlát.
A Sulinet-programban július 1-jétől bekövetkező 3 legfontosabb változásként Magyar Bálint a következő három pontot említette:
- A rászorultsági elv érvényesítése nyomán évi 3, 4 millió forint bruttó jövedelem felett a kedvezménynek már csak egy sávosan csökkenő része, 4 millió forint felett pedig semmi sem vehető igénybe; 2. Ötvenszázalékos önrész lép be a programba, hogy ne lehessen teljesen ingyen eszközökhöz jutni; 3. Viszont mindenkire kiterjed a kedvezmény ezt követően, tehát nemcsak a pedagógusra, hanem valamennyi magánszemélyre. Július 1-jéig a jelenlegi feltételek szerint működik a program tovább.
Nemzeti alaptanterv, kétszintű érettségi
A természettudomány területein és a matematikában ma is számos és jelentős eredményt érnek el a magyar diákok. Azonban – különösen az EU-csatlakozás küszöbén – rendkívül fontos, hogy azok a diákok is megfelelő természettudományos tájékozottságra, műveltségre és az ehhez kapcsolódó készségekre tegyenek szert, akikből nem lesz vegyész, fizikus, mérnök. Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kétszintű érettségi is ennek az elvárásnak a figyelembevételével született. A természettudományos oktatás értéke nem kétséges, de a módszerei, a tananyagok és tantervek sok esetben korszerűsítésre szorulnak. A NAT mint magtanterv ehhez kínál hátteret, és számos szakmai program indult el – OKI, Sulinet -, hogy segítse a korszerű programok és tantervek kidolgozását.
A szakminiszter a közoktatás reformjával kapcsolatban elmondta: az OM azon fáradozik, hogy a lelketlen magoltatás túlsúlyát olyan tartalom váltsa fel az iskolában, amellyel boldogulni lehet az életben, és amelyeket jelenleg iskolán kívüli tanfolyamokon kénytelenek elsajátítani a diákok. Például, ha a diákok az iskolák 9. évfolyamán tanulják meg a nyelvet, az elektronikus írásbeliséget – erre immár lehetőséget ad a közoktatási törvény -, akkor azok a tanfolyamszervezők, akik jelenleg az iskolán kívüli oktatási piacról élnek meg, kénytelenek lesznek a rendszerszerű közoktatásban vállalkozni.
Jelentős szerep a felsőoktatási képzésnek
A rendszerváltás után a szakképzés igen elszakadt a gyorsan változó munkaerő-piaci igényektől. A tavalyi törvénymódosítás felhatalmazza a gazdasági élet szereplőit, hogy komoly beleszólásuk legyen képzési tartalmakba, vizsgakövetelményekbe, az iskolai tanműhelyek működésébe és a tanulói szerződésekbe.
– A felsőoktatásban jelentősebb szerepet kívánunk adni a felsőfokú szakképzésnek, ezért az oda felvehető államilag finanszírozott hallgatók számát idén 5500-ról 8000-re emeltük, és ezt jövőre is tovább szeretnénk emelni – tette hozzá Magyar Bálint.
Az első diploma megszerzése ma is államilag támogatott – mondta a miniszter. A probléma szerinte az, hogy a hallgatók, akik az első diplomájukat költségtérítéses képzésben szerezték meg, a későbbiekben már nem részesülhettek ebben a kedvezményben, ami igazságtalan hátrányt jelent. Ezért a tárcának szándékában áll kiterjeszteni az állami támogatási rendszert bizonyos feltételek között, a már korábban költségtérítéses képzésben részt vettek körére is.
Az államilag támogatott hallgatói státus elnyerése egy országos rangsor felállításával történik majd, amelybe bekerülhetnek a korábban költségtérítéses képzésben diplomát szerzettek is. A hallgatók állami támogatásra legfeljebb a képzési ágnak megfelelő átlagos tanulmányi idő tartamáig jogosultak. A feltételeket az új felsőoktatási törvény fogja neghatározni.
Hátrányos helyzetű gyermekek nevelése
A sérült és hátrányos gyermekek nevelése kapcsán a szakminiszter elmondta: ezeknek a gyerekeknek a tanítására – a lakóhelyükhöz közeli – integrált oktatás a legmegfelelőbb módszer. Sajnos, amíg ez természetessé és minden településen megoldhatóvá válik, évek telhetnek el, de minden egyes konkrét probléma feltárása segíthet abban, hogy a helyzet általános rendezése is minél hamarabb megtörténhessen.
A sajátos nevelési igényű gyermekek oktatására az illetékes Mozgásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság tesz javaslatot. Ennek kialakítására komplex – orvosi, pedagógiai stb. – vizsgálatot követően kerül sor. Amennyiben a gyermek eredményes fejlesztése csak az e célra létrehozott speciális intézményben biztosítható, úgy a javaslat ezt tartalmazza.
A többiekkel együtt nem nevelhető gyermekek ellátásának kötelezettsége a megyei, az integráltan nevelhető, oktatható gyermekek ellátása – a közoktatásról szóló törvény értelmében – pedig a helyi önkormányzatok feladata. Amennyiben a szülő nem ért egyet a bizottság javaslatával, akkor államigazgatási eljárás keretében van lehetőség a tankötelezettség teljesítésére vonatkozó döntés meghozatalára, illetve a szülő fellebbezési jogának érvényesítésére