Magánjellegű internetezés a munkahelyen - már kávé helyett is (2005)

A Websense közzétette hatodik, éves Web@Work tanulmányának eredményeit, amelyet a Harris Interactive készített. Növekszik a munkahelyi internethasználat: a válaszadók 93 százaléka szokott a munkahelyén internetezni, szemben a tavalyi 86 százalékkal. A felmérés szerint a dolgozók ma már inkább a reggeli kávéjukról mondanak le, mint az internetről.

A válaszadók 10 százaléka a munkahelyén munkára és szórakozásra egyaránt használja az internetet. A felkeresett, nem munkával kapcsolatos honlapok közül a legnépszerűbbek a híroldalak, az ingyenes, személyes e-mail szolgáltatások, az internetes bankok, valamint az utazással és vásárlással kapcsolatos oldalak. A férfiak esetében a sporttal és befektetési tanácsokkal kapcsolatos webhelyek is népszerűek.

A nem munkával kapcsolatos internetes alkalmazások közül a legnépszerűbbek az internetes straming adások és azonnali üzenetküldők. Az azonnali üzenetküldőket használó válaszadók 43 százaléka küld vagy kap csatolt fájlokat. A számítógépes játékok használata a munkahelyen csökkent, az alkalmazottaknak csak 6 százaléka múlatja ilyenekkel az időt, szemben a tavalyi kutatásban szereplő 14 százalékkal.

Mivel egyre inkább elhalványodik a szakmai és magánjellegű internethasználat közötti választóvonal, sok alkalmazott az Internet segítségével végzi munkáját és magánjellegű feladatait is a munkaidő alatt. Ezenkívül pusztán a weboldalak és alkalmazások mennyisége és sokfélesége miatt sok alkalmazott nem vallja be, vagy egyszerűen csak nincs tudatában, hogy valójában mennyi időt töltenek magánjellegű internethasználattal — nyilatkozta Geoff Haggart, a Websense európai alelnöke.

A kutatási adatok szerint a dolgozók átlagosan heti 12,6 órát töltenek a világhálón, a nem munkával töltött böngészés pedig az alkalmazottak saját bevallása szerint átlagosan heti 3,4 órát tesz ki. A megkérdezett informatikusok azonban úgy becsülik, hogy az alkalmazottak csaknem hat órát töltenek a nem munkával kapcsolatos weboldalakon. A felmérés tehát óriási különbséget mutatott aközött, hogy az informatikai döntéshozók mit hisznek, mennyi időt töltenek az alkalmazottak magánjellegű internetezéssel, és amennyit az érintettek bevallottak.

 

2005.09.09, 11:55 – Bodnár Ádám