Az elmúlt egy–másfél évben az irodát bérlők szempontrendszere megváltozott: a munkaerő megszerzése és megtartása soha nem látott kihívást jelent számukra. A szektoronként eltérő mértékben, de emelkedő béreken túl a cégvezetők a munkahelyi körülmények javításával tudnak versenyképesek maradni. A cégek jelentős részénél elsődleges szemponttá vált a ,,well-being” érzet megteremtése, felváltva a költségközpontú gondolkodást.
,,Kijelenthető, hogy a munkaerőpiacon végbemenő folyamatok és a cégek fejlődése miatt az elmúlt időszakban kiemelt szemponttá vált a munkakörnyezet és munkakörülmények fejlesztése még akkor is, ha emiatt az irodabérlettel kapcsolatos költségek növekednek. A megfelelően átgondolt terek és a kreatív ötletek együttesen segítik a fluktuáció csökkentését, valamint a dolgozók azon érzését, hogy a munkahelyen töltött idő valóban egy második otthonra hasonlítson inkább, mintsem napi nyűgnek és fejfájásnak tűnjön” – fejti ki Szapáry Zsolt, a Robertson Hungary ingatlantanácsadó Senior Property Advisor vezető munkatársa.
A cégek – profiljuktól függően – sok esetben átlépik a ,,business look” kialakítást, és izgalmas, színes alakzatokat találunk például oszlopokon, a tárgyalók falain, vagy épp a padlóburkolatok mintázatában. A fejlődés folyamatos és sokszínű. A világ minden pontjáról érkező ötletek épülnek be a hétköznapjainkba. A klasszikus irodakialakítás már a múlté, helyét átveszik a kreatív terek. Már nem csak a startupokra, kreatív ügynökségekre, informatikai cégekre jellemző a csocsóasztalok, babzsákok mindennapos használata.
Új, eddig kevésbé elterjedt irodaterületek válnak elengedhetetlen kellékké ebben a dolgozókért folytatott harcban. Próbaterem az irodában? Miért ne? A kutatások szerint a zene is sok esetben ösztönzően hat a kreativitásra, és egyértelműen segít a dolgozókat csapattá formálni.
Kezd elterjedni, hogy a konyhát úgynevezett work café váltja fel, melynek jellemzői, hogy az ebéd elfogyasztásán túl kisebb meetingek, illetve lazább hangvételű megbeszélések megtartására és digitális információ átadására (pl..: televízión céges hírek és közérdekű információk jelennek meg) is alkalmasak. Az újonnan kialakított irodák kihagyhatatlan részét képezik az úgynevezett break out vagy social hub terek, ahol a dolgozóknak lehetőségük van egy kis kikapcsolódásra, a munkatársaikkal közvetlenebb beszélgetésre, ugyanakkor hatékony, kreatívan ötletelésre is a közös projekteken. E helyiségek jellemző bútorai a babzsákok, fotelek, kanapék, valamint sokszor X-Box segíti a felfrissülést.
,,Ha megvizsgáljuk egy cég működési költségeit, akkor láthatóvá válik, hogy az irodabérletre költött összeg töredéke a HR-költségeknek, bérköltségeknek. A BNP Paribas Real Estate legfrissebb adatai alapján egy cég költségeinek 60–80 százalékát teszik ki a HR-költségek, és csak 7-8 százalék az az összeg, amit irodabérletre fordítanak. Az irodakörnyezet fejlesztése viszont lényegében kikerülhetetlenné vált főként a versenyszférában dolgozó vállalkozásoknak. Egyre bátrabb és kreatívabb ötletek jelennek meg, aminek eredményeképp a dolgozók jobban funkcionáló, modernebb és változatosabb irodákban tölthetik el a dolgos hétköznapokat.” – teszi hozzá Szapáry Zsolt.