Vállalkozóként sokszor többet és hektikusabban dolgozunk, mint az átlag. De az alkalmazottaktól nem várhatjuk el, hogy érezzék ezt a belső késztetést. Ha rosszul és túlterheljük őket, bizony kiégnek.
Vállalkozóként nap mint nap keményen dolgozunk, nem kímélve magunkat, időnket, energiánkat. De amíg lehet, hogy mi lelkiismeret-furdalás nélkül, számtalan órát töltünk az irodában, a munkavállalóink mindezt nem feltétlen érzik így optimálisnak. Sőt, lehet, hogy máris a kiégéstől szenvednek. És ideje elhinni, hogy hosszú távon ez a vezetőnek, illetve a cégnek sem jó. (Romlik a teljesítmény, a munkahelyi kapcsolatok és a többi. Itt olvashat róla részletesen.)
A már a mindennapokban is használt angol kifejezés, a burnout óriási károkat, hihetetlen zuhanást okozhat az üzleti életünkben. Ezért roppant fontos, hogy megfékezze, sőt, megakadályozza, hogy komolyabb formában kialakuljon a cégénél.
Segítünk megkeresni és megszüntetni azt az öt feltételt, ami a leggyakrabban okozza az alkalmazottak kiégését!
1. Munka, küldetés nélkül
Eric Chester, az On Fire at Work című írás szerzőjének véleménye szerint ez a fő oka a munkavállalói kiégésnek. “A maratoni futó elfárad, de ha tudja, hogy valami várja a célvonalon, akkor folyamatosan fut,” – mondja. “Ha nem tudod, hová mész, csak futsz előre, lehet, hogy akkor csak két mérföld lesz a megtett táv és kiégsz, elfogy a lendületet, mert nincs egyértelmű végleges cél, amit el kell érned”.
A munkavállalók számára egy érdekes küldetés, egy nagy, de teljesíthető kihívás lehetővé teszi, hogy egyértelműen lássák a célvonalat, és lehetőséget ad nekik arra, hogy valami izgalmasra összpontosíthassanak. A burnout ellentéte az izgalmas cél, mondja Chester.
2. Lehetetlen szabályok
A túl magasztosan megfogalmazott munkafeladat, a túlbonyolított célmeghatározás, az értelmetlen, követhetetlen szabályok bevezetése holtbiztos módja a kiégés felbukkanásának. Ha a környezet nem segíti a munkát, vagyis az adott feladat megfelelő elvégzéséhez nem elegendő a rendelkezésre álló idő, vagy éppen számukra elfogadhatatlan előírások nehezítik az életet , a munkavállalók azt fogják érezni, hogy feleslegesen tolják a munkájukba az időt és energiát. Már az elején nem érzik sikeresnek a feladatot. A korai kiégés efelé tartó spiráljába kerülnek.
3. Nem egyértelmű követelmények
Amikor a dolgozók nem tudják, hogyan fog végül sikerülni valami, vagy éppen túlságosan sokszor változik, így kiszámíthatatlan, hogy mi is a megfelelő teljesítés, az megnehezíti számukra, hogy ne azt érezzék, hogy csak a munkájukat végzik, hanem élvezzék is azt. Győződjön meg róla, hogy a munkaköri leírások pontosak a cégnél, és hogy a követelmények egyértelműek, a siker ne marad el.
4. Nincs elég elismerés
Mindenki azt akarja, hogy jutalmazzák a jól végzett munkáját, de elismerésként ne csak béremelésben gondolkodjunk. Tanulmányok azt mutatják, hogy a legtöbb alkalmazottat például motiváltabbá tesz, ha a munkáltató prezentálja, hogy ő mit tett a cég sikeréért. És nem csupán egyszer egy évben, mondjuk a karácsonyi partin. A folyamatos visszajelzés, pozitív és negatív, egyaránt jobb teljesítményre sarkall. Ha nincs visszajelzés, vagy csupán a rossz áramlik vissza, az is a kiégés táptalaja lehet.
5. Időhiány
A mai rohanó világban az emberek többet dolgoznak. De nem csak egyre több időt töltünk munkával, a szakértők szerint a feladatok nehézsége is sok esetben nő. Pörög az üzlet, tartani kell a tempót a konkurenciával, állandó a verseny. Tegyük a szívünkre a kezünket, mi is, mint cégvezetők egyre többet várunk a munkatársainktól. Ám a folyamatos maximális készenlét megbosszulja magát, hiszen nem ad lehetőséget a leállás idején lehetséges feltöltődésre. Ösztönözzük a dolgozóinkat a rendszeres szünet tartására, akár pár napban gondolkozva. A csúcsidőn kívüli időszakban pedig hosszabb lehetőséget biztosítva arra, hogy új erőre kapjanak, és friss, lendületes munkatársat kapjunk vissza a szabadság után. A leállás, pihenés megfizethetetlen egy strapás időszak után, és higgye el, nemcsak a munkatársak komfortérzete miatt. A vállalat számára is értékesebb egy lendületes alkalmazott egy kiégett, fásult munkatárssal szemben.