Kapcsolatépítés a neten (2006)

2006-ra az online közösségi élet komoly virágzásnak indult, sőt kimondhatjuk, 2006 a közösségi hálók, azaz a social networking éve. A kapcsolatépítés nemcsak hogy, divatos lett az internetezők között, de az óriási látogatottságú oldalak egyre nagyobb üzletté is váltak az utóbbi időben.

A kapcsolati hálók elterjedése, a közösségi tartalom ugrásszerű növekedése volt az idei év egyik legnagyobb tartalom-robbanása. A divatos weboldalak sikere természetesen az elmúlt években kirügyezett kapcsolatépítő szájtok mellett számos klón és jónéhány speciális felület születését hozta magával. A speciális hálók, jól pozicionált hirdetéseikkel egyre több emberhez juttatnak el fizetős szolgáltatásokat is.

A virtuális kapcsolati háló (az egyének ismerősi körének grafikus és adatbázisszerű ábrázolása) szövögetése felhasználói élménnyé növekedett. Az erre szakosodott portálok népszerűségéhez a kezdeti lökést éppen az adta, hogy az emberek érdekesnek találták feltérképezni kiket is ismernek valójában. A régi szerelmektől és osztálytársaktól, a munkatársakon keresztül a szomszédokig és rokonokig bezárólag szép lassan mindenkit bejelöltünk.
A szkeptikusok fellángolásnak tekintették ezt a jelenséget, mondván miután mindenkit bejelöltünk akit ismerünk, nem marad érdekes a szolgáltatás.
Ehhez képest az egyedi tartalmak megjeleníthetősége, a csoportkommunikáció lehetősége és a virtuális közösséghez tartozás élménye tovább erősítette az egyébként is komoly érdeklődést az ilyen oldalak iránt.

Üzleti lehetőségek és a jól behatárolható fogyasztók

A kapcsolatépítő oldalak óriási látogatottságát persze a legnagyobb tartalomszolgáltatók, zenei kiadók és filmforgalmazók ugyanúgy felfedezték, mint a jól célzott hirdetéseket kedvelő online marketingesek.
A legnagyobb közösségi oldalak hamar elkeltek. A korán indított, mára óriásivá nőtt nemzetközi oldalak, mint a MySpace miután a figyelem középpontjába kerültek, hamar olyan vevőre találtak, mint például a közismet médiacsászár Rupert Murdoch. A hobbioldalként indított kapcsolatépítő oldalak így közvetlen kapcsolatba kerültek az üzleti célú és stratégiájú óriás médiavállalatokkal.
Az egyre terjedő fizetős szolgáltatások lassan beépülnek az oldalak szolgáltatáspalettájába, egyre több bevételt generálva a tulajdonosoknak. Az alapvetően ingyenes webhelyek ma már a zene, videó és film letöltések mellett, fizetős óriási tárhelyet, vagy digitális fotóelőhívást is intézhetünk a kedvenc kapcsolati oldalunkon keresztül.

Párhuzamos világok

A jelenleg legnagyobb számú felhasználóval rendelkező rendszer az egyesült államokbeli MySpace, ahol már 90 milliónál is több regisztrált tag van. Hazai viszonylatban a 2002-ben indult (világszinten is az elsők között), majd 2005 őszén megújult iWiW áll a vezető helyen valamivel több, mint 1 millió felhasználóval.
2006. áprilisi kezdéssel útnak indult az első jelentős iWiW-klón, a myVIP. Itt a korábbiaknál még dinamikusabb volt a növekedés, de egyértelműen látszott, hogy a két rendszer használói ugyanazok az emberek, így a myVIP utánfutó jelleget öltve mindössze az iWiW forgalmának harmadát produkálja, azaz a Medián Webaudit statisztikáit alapul véve napi 140-160 ezer látogatót, míg a nagytestvér napi 400-500 ezret. Érdekes jelenség, hogy megjelent számos apróbb trónkövetelő, mint a baratikor.com, a ppl.hu, amik a kis piacra tekintettel nem számíthatnak komoly sikerekre.
A különböző megoldások között látható, hogy a kicsit hiánypótló szerepet töltenek be funkciók terén, próbálnak olyan dolgokkal előrukkolni, ami a nagyoknál nem működik. Az általános szájtokon túl léteznek már tematikus közösségek is, mint a last.fm, ahol egy újgenerációs webrádió köré építettek zeneboltot illetve rajongói közösséget. Ide sorolható a hotdog.hu portál is, ami életkor specifikusnak mondható, hiszen főként a tinédzserek igényeihez alkalmazkodik.

Tartalomjegyzék

A közösségépítő szájtok legnagyobb előnye és egyben hátránya is, hogy az ismerőskeresgélés mellett a felhasználók megadják személyes adataikat, részletesen nyilatkoznak arról, hogy mit csinálnak szabadidejükben, de munkahelyüket, elérhetőségeiket is önként dalolva teszik közzé. Ugyan van lehetőség szinte minden helyen arra, hogy ezeket csak az általunk is igazolt ismerősök láthassák, de az adatbázis kezelője ettől függetlenül rendelkezhet korlátozottan az adathalmazokkal.A témával Péterfalvi Attila, adatvédelmi biztos is foglalkozott , ennek eredményeképp a legnagyobb hazai közösségi szájt új adatvédelmi- és adatkezelési szabályzatott hirdetett ki, ami immár lehetőséget teremt arra is, hogy bármilyen kategória szerint szűrt reklámokat kapjunk. Szűkíthetnek lakhelyre, életkorra, nemre, de hobbi, foglalkozás vagy éppen a tartott háziállat szerint is.

A hirdetőkön kívül egyre többen használják ki a kapcsolati hálóban rejlő lehetőséget a munkahelykeresésnél is, hiszen pillanatok alatt kideríthetjük, hogy kinek kell szólni egy kis hátszélért, de ugyanúgy leinformálhatja a jelöltet is a HR-es. Továbbmenve a funkciók szerint a jövő várhatóan bővülő skálát hoz, illetve borítékolható a fizetős extra szolgáltatások megjelenése, melyről a hazai szereplők eddig nem szívesen beszéltek.
Veszélyek

A fent említett önkéntes adatszolgáltatásnak természetesen veszélyei is lehetnek. Amennyiben valaki felelőtlenül bánik a rendszerrel, áldozattá is válhat, illetve naív ismerőseink akaratlanul is SPAM céltáblává változtathatnak minket.
Megalapozott félelem az is, hogy a szolgáltató harmadik személy számára kiadja adatainkat. Ezzel kapcsolatban bíztató példa a Google tulajdonában lévő brazil Orkut közösségi oldal, ahol a bíróság követeli a Googletől bűncselekménnyel gyanusított személyek adatait, aki viszont mindezidáig nem volt hajlandó kiadni ezeket.
A harmadik veszélye a rendszernek a függőség, a túlzott használat. Ugyan kevés emberre jellemző még a social networking addikció, de a funkciók bővülésével és a tagok létszámának gyarapodásával egyre több dolgot képesek leszünk ezen keresztül intézni, aminek meglehet az a rizikója, hogy függővé válunk.

Kemény üzlet

Ez a függőség persze jól jön az online marketingben rejlő lehetőségeket korán felismerő szakemberek számára. Jelenleg ugyan még a trendeknek megfelelően a bannereké a főszerep a közösségi szájtokon belül is, de ezek pontos célzásával, illetve a személyre szabott, nem klasszikus formátumú hirdetésekkel minden eddiginél alacsonyabb meddőszórásra számíthat a hirdető.
Az iWiW esetében a hirdetési bevételek a cég tájékoztatása szerint 20 százalékkal nőttek a T-Online színrelépése óta, ami még önmagában nem nevezhető kiugró értéknek, de a következő időszakban várható a rendszer összekapcsolása a cég többi szolgáltatásával, ami új, de a speciális igényekhez alkalmazkodó üzleti modell révén meglepő számokat produkálhat a jövő évre.

 

Leinárd Endre  2006.09.12.