Dotcomlufi 2.0? (2006)

A jövőbeli bevétel reményében csillagászati összegekért vásárolják fel a nem nyereséges, ám nagy látogatottságú internetes portálokat. Éppúgy, mint 1999-ben, a dotcomválság kirobbanása előtt.

A nagy közösségi portálok dollármilliókért cserélnek gazdát. Amikor Rupert Murdoch tavaly 580 millió dollárért (130 milliárd forint) megvásárolta a MySpace.comot, a világ legnagyobb angol nyelvű közösségi portálját, sokan azt gondolták, hogy a médiacárnak elment az esze. De csak addig szörnyülködtek, amíg a Google 900 millió dollárnyi (180 milliárd forint) hirdetőfelületet nem vett a MySpace-en.

Nemrég híre ment, hogy a Yahoo! egymilliárd dollárt ajánlott a Facebookért, de a tulajdonosok ennyiért sem hajlandók megválni a 9 millió tagot számláló közösségi portáltól. A MySpace kistestvére, a legismertebb magyar közösségi portál, az iWiW pedig közel egymilliárd forintért cserélt gazdát.

Az optimizmus ragályos, a tőzsdére bevezetett internetes cégek, elsősorban a nagy hírportálok papírjai szárnyalnak. „Tisztára olyan, mint 1999-ben – írja Daniel Gross, a Slate szerkesztője. – Akkoriban is dőlt a pénz a dotcom cégekhez. Pedig az online hírportálok a nagy látogatottság ellenére sem voltak nyereségesek, sőt, némelyik csak veszteséget termelt.”

Megismétlődhet a dotcom-válság? Gross sorra veszi a hasonlóságokat. A milliókat érő portálok forgalma tényleg nagy, jelenleg mégis veszteségesek, vagy alig nyereségesek. Maga a MySpace is veszteséges. A befektetők csak arra kíváncsiak, hogy hány látogatója van az adott portálnak. Néha felhasználónként akár 20–70 dollárt is hajlandók fizetni.

De azért jelentős különbségek is vannak a hét évvel korábbi helyzethez képest – ismeri el Gross. A csillagászati összegeket az online hirdetésekből remélt bevétel magyarázza, és a várakozások nem is alaptalanok. Tavaly 13 milliárd dollárt (2 600 milliárd forint) költöttek Amerikában online reklámra. Idén ez az összeg 16 milliárd dollárra nőhet.

Bár a szédítő összegekért megvásárolt cégek egyelőre nem nyereségesek, de legalább nem is termelnek olyan nagy veszteséget, mint a dotcom lufi kidurranása előtt felfutott elődeik. Ez annak köszönhető, hogy ma már olcsóbb a technológia. A közösségi oldalaknak ráadásul hirdetésre sem kell pénzt költeniük, hiszen a felhasználók maguk népszerűsítik a portált.

Végül pedig az első dotcom válság tanulságai azért nem merültek feledésbe. A befektetők többsége ma már sokkal szkeptikusabb, mint hét évvel ezelőtt. Több médiaóriás távoltartja magát az online piactól. Richard Parsons, a Time Warner vezérigazgatója szerint nem érdemes nyereséget nem termelő cégbe csillagászati összegeket invesztálni annak reményében, hogy egyszer majd lesz profit is.