Arccal az online felé (2005)

Bill Gates levelet írt a jövőről nagyvállalati vezetőknek

 

A Microsoft-vezér számos nagyvállalat felsővezetőjének írt e-mailjében sürgette a cégeket, hogy tegyenek lépéseket az internet-alapú szolgáltatások és szoftverek elterjedésének érdekében. A redmondi óriás első embere ezáltal szeretne előnyös pozícióba kerülni a konkurenciával szemben.

Az október 30-i keltezésű e-mail kedden jutott el az Associated Press-hez. A memóban Gates „gyors döntésre” sarkallta a vállalatvezetőket, hogy minél hamarabb áttérjenek az internet-alapú rendszerekre. A Microsoft első embere emellett figyelmeztetett arra, hogy a vállalatoknak körültekintőnek kell lenniük, amikor a jövő technológiáját fejlesztik, hogy megfeleljenek a jövendőbeli ügyfelek igényeinek.

„Ezen  szolgáltatások közelgő hulláma jelentősen átrendezi majd az üzleti élet térképét” – írta Gates. „A konkurenseink természetesen ezt megpróbálják majd kihasználni, s előnyhöz jutni velünk szemben. Ennek ellenére a lehetőség, hogy mi legyünk a piacvezetők, adott.”

Gates az – online üzleti alkalmazásoktól az ingyenes, webalapú e-mailig terjedő- internet-alapú szolgáltatásokat azokhoz a változásokhoz hasonlította, amelyeket egy évtizeddel ezelőtt figyelt meg. Akkor is megfogalmazott egy azóta világhírűvé vált jegyzetet, „The Internet Tidal Wave” (Internet Dagály) címmel. Akkori írása hatására jelentős változások indultak el a Microsofton belül az internetes technológiák irányába.

„A következő hullám is közeledik” – fogalmazott mostani levelében Bill Gates. Sorai közé beillesztett egy feljegyzést, amely Ray Ozzie-tól, a Microsoft egyik vezető technikai igazgatójától származik. Ozzie olyan szervezeti változásokat sürget, amelyek segítségével a cég meg tud felelni a közelgő kihívásoknak.

Az október 28-i jegyzetben Ozzie kijelenti, hogy a Microsoft nem áll vezető helyen az internet-alapú szoftverek és szolgáltatások terén, s jelentős konkurenciára számíthat olyan cégek részéről, mint például a Google. Ozzie szerint a Microsoftnak az új modell kulcsfontosságú aspektusaira kell koncentrálnia, mint például az ingyenes – hirdetésekkel támogatott – szolgáltatások, illetve bizonyos termékek internetes terjesztésének realizálása.

„Úgy vélem, olyan fordulópont előtt állunk, amikor teljesen világosan látszik, melyek azok az okok, amelyek miatt változásokra van szükség: a versenytársak, a kihívások és a lehetőségek” – fogalmazott Ozzie.

Múlt héten a redmondi cég bejelentette a Windows Live és az Office Live nevű webalapú szolgáltatásainak tervét, amelyek segítségével a cég a Google-lel, a Yahoo-val, a Salesforce.commal és további hasonló alkalmazásokkal foglalkozó vállalattal kívánja felvenni a versenyt.

A Microsoftot nemrég számos kritika érte, amiért jelenlegi üzleti modelljében még mindig a szoftverek terjesztésének régi, dobozba csomagolt módját választja. Szakértők aggódnak, hogy mivel egyre több cég kínál online szövegszerkesztő és képfeldolgozó megoldásokat, ezért csökkenhet az érdeklődés a redmondi óriás operációs rendszerei és irodai alkalmazásai iránt.

 

HVG 2005.11.09.