A munkahelyi internetezés gyorsabban tesz függővé, mint a kávé (2005)

A Websense internet-technológiai szakértőcég közzétette a Harris Interactive-val közösen készített éves tanulmányának eredményeit, amelyből kiderül, hogy az internet-használat könnyebben okoz függőséget, mint a kávé.

Az internetet a munkahelyen magáncélra felhasználó megkérdezett alkalmazottak 52 százaléka inkább lemondana a reggeli kávéjáról, mint a munkahelyi internet-hozzáféréséről, míg csak 44 százalék mondana le az internet-hozzáférésről a kávé javára. A munkahelyi internet-használat növekszik, hiszen a válaszadók 93 százaléka tölt valamennyi időt internet-használattal a munkahelyén. Ez magasabb a 2004-ben mért 86 százalékos aránynál.

Részletes eredmények:

Kávé az internet ellen – az internetet a munkahelyen magáncélra használó megkérdezett alkalmazottak 52 százaléka inkább lemondana a reggeli kávéjáról, mint a munkahelyi internet személyes jellegű felhasználásáról.

Internetezéssel töltött idő – a megkérdezett alkalmazottak 93 százaléka használja az Internetet rendszeresen a munkahelyén.

Magánjellegű felhasználás – a munkahelyen internetezéssel töltött átlagos idő 12,6 óra/hét, míg a nem munkával kapcsolatos internetes oldalak böngészésével töltött idő 3,4óra/hét. A megkérdezett informatikusok azonban úgy becsülik, hogy az alkalmazottak csaknem hat (5,9) órát töltenek a nem munkával kapcsolatos oldalakon.

Internet személyiség – A megkérdezett alkalmazottak 48 százaléka csak munkával kapcsolatos feladatokra használja az internetet. A megkérdezettek 10 százaléka munkára és szórakozásra egyenlő mértékben használja az internetet.

Felkeresett weboldalak – a felkeresett nem munkával kapcsolatos honlapok közül a legnépszerűbbek a híroldalak, (81%), a személyes e-mail (61%), az internetes bankszolgáltatások (58%), utazással (56%) és vásárlással (52%) kapcsolatos oldalak.

Nembeli különbségek – A férfiak 62 százaléka vallotta be, hogy munkaidő alatt nem munkával kapcsolatos oldalakat is felkeres, míg a nők kicsivel több, mint fele (54%) vallotta ezt be. A férfiak 2,3-szor nagyobb valószínűséggel látogatnak sportoldalakra munkaidőben, mint a nők, és férfiaknál háromszor nagyobb annak a valószínűsége, hogy befektetési és részvényvásárlási oldalakra látogatnak munkaidőben, mint a nőknél.

Internetes pornográfia – A munkahelyen internetet használó férfiak 23 százaléka vallotta be, hogy munkaidőben pornóoldalra látogatott, míg a nők közül csak 12 százalék tett így. A férfiak 17 százaléka, a nők 11 százaléka vallotta be, hogy szándékosan nézett pornót.

Nem munkával kapcsolatos alkalmazások használata – A különböző médiaadások (18%), és az azonnali üzenetküldő programok (16%) még mindig a legnépszerűbbek a munkahelyen használt nem munkával kapcsolatos alkalmazások között, s amelyeket a megkérdezettek legalább hetente egyszer használnak. A számítógépes játékok használata a munkahelyen csökkent, az alkalmazottak csak 6 százaléka mondta, hogy ilyen játékokat játszik, szemben a 2004-es 14 százalékkal.

Azonnali üzenet – Az azonnali üzenetküldő programokat használó válaszadók 43 százaléka küld vagy kap csatolt fájlokat az azonnali üzenetprogram segítségével munkaidőben. (Ez magasabb a 2004-es 37 százalékos adatnál). A megkérdezettek 29 százaléka vallotta be, hogy az azonnali üzenetküldő programot főképpen nem munkával kapcsolatos célokra használják. Az informatikai döntéshozók szerint a cégek majdnem kétharmada (63%) nem korlátozza az azonnali üzenetküldést.

Lemezterületre gyakorolt hatás – A megkérdezettek 40 százaléka vallotta, hogy a lemezterület 1-4 százalékát foglalják el nem munkával kapcsolatos fájlok. A válaszadók 39 százaléka 5-10 százalék közötti lemezterületet használ nem munkával kapcsolatos fájlok tárolására, 11 százalékuk pedig a teljes lemezterület 11 százalékát használja erre. Csak 10 százalék állította, hogy egyik belső ügyfélszolgálati hívásuk sem érintett magáncélú anyagokat.

A felmérés óriási különbséget mutatott aközött, hogy a főnökök mit hisznek, mennyi időt töltenek az alkalmazottak magánjellegű internetezéssel, és amennyit az alkalmazottak bevallottak. Az informatikai döntéshozók például úgy becsülték, hogy az alkalmazottak csaknem 6 (5,9) órát töltenek hetente magánjellegű internetezéssel, de az ezt bevalló megkérdezettek állításuk szerint átlagosan csak heti 3,4 órát töltenek internetezéssel.

Mivel egyre inkább elhalványodik a szakmai és magánjellegű internethasználat közötti választóvonal, sok alkalmazott az internet segítségével végzi munkáját és magánjellegű feladatait is a munkaidő alatt. Ezen kívül pusztán a weboldalak és alkalmazások mennyisége és sokfélesége miatt sok alkalmazott nem vallja be, vagy egyszerűen csak nincs tudatában, hogy valójában mennyi időt töltenek magánjellegű internethasználattal – mondta Geoff Haggart, a Websense európai alelnöke. A megoldás az alkalmazottak személyes jellegű internet-használatának egyensúlyban tartása úgy, hogy az ne csökkentse a munkahelyi hatékonyságot, a munkamorált, és ne befolyásolja a céget.

A hazai munkaadókat legfeljebb az vigasztalhatja, hogy a felmérés az egyesült államokban készült, így van egy, legfeljebb két évük, amíg a hazai trendek is követik a tengeren túl regisztráltakat.

 

HVG  2005.09.09.