Közel 600 globális banki és biztosítótársasági felsővezető véli úgy, hogy a technológiai innováció és a változó ügyféligények miatt kénytelen lesz felülvizsgálni szervezete üzletvitelét a 2010-ig tartó időszakban – derül ki az Economist Intelligence Unit (EIU) legújabb tanulmányából.
A pénzügyi szolgáltatószektor 577 vezető beosztású szakemberének bevonásával elvégzett felmérés Európa, Észak-, Dél- és Közép-Amerika, valamint Ázsia és a csendes-óceáni térség 23 országára terjedt ki. Az eredmények tanúsága szerint az előttünk álló években az alkalmazkodó üzleti modell lesz a versenyelőny egyik legjelentősebb forrása a biztosítási és bankszektorban.
Az SAP megbízásából az Economist Intelligence Unit által készített tanulmány szövege teljes terjedelmében letölthető a www.eiu.com/business2010 oldalról. (A tanulmány címe: Business 2010: Financial Services; Embracing the Challenge of Change, magyarul A pénzügyi szolgáltatószektor fejlődése 2010-ig; a változásokban rejlő kihívások kezelése.) A tanulmány főbb megállapításai:
A vezetők több mint 60 százaléka szerint az új üzleti modellek egyre lényegesebb szerepet játszanak a piaci versenyben. Korábban a bankok és a biztosítótársaságok az új termékek és szolgáltatások kidolgozására koncentráltak. Mostanában viszont egyre többüket készteti e stratégia felülvizsgálatára, hogy egyedül technológiai módszerekkel tudják üzleti modelljüket az ügyfelek és hatóságok elvárásaihoz igazítani.
A fúziók és felvásárlások várhatóan tovább élénkítik a versenyt. A megkérdezettek háromnegyede értett egyet azzal az állítással, hogy a 2010-ig terjedő időszakban nagyobb veszélyt jelent versenyszempontból az ágazati konszolidáció, mint az új szereplők piacra lépése.
A technológia az ügyfélkiszolgálás terén hozza majd a legnagyobb változásokat. A résztvevők több mint 70 százaléka az ügyfelekkel kapcsolatos tevékenységeket és a termékfejlesztést tartja informatikai szempontból a legkritikusabb területeknek. A bankok és a biztosítótársaságok adatkezelési és analitikai eszközök segítségével szeretnék javítani ügyfélkapcsolataikat: előre jelezni az ügyfelek viselkedésének változását és azonosítani az új értékesítési lehetőségeket.
Fontos tényező lesz a pontos és naprakész adatkezelés. A vezető beosztású pénzintézeti szakemberek több mint fele vélte úgy, hogy az adatkezelés és -elemzés játssza majd a legfontosabb szerepet vállalatuk innovációs képessége szempontjából a 2010-ig tartó időszakban.
A technológiai innováció elengedhetetlen. A megkérdezett vezetők 84 százaléka szerint a technológia kulcsszerepet játszik majd abban, hogy cége képes lesz-e megváltoztatni üzleti modelljét és megvalósítani új stratégiáit.
Lényeges tényező lesz a megfelelés. A szabályzóhatósági megfelelés és a vállalatirányítással kapcsolatos előírások, azon belül a Bázel II. egyezmény és a Sarbanes-Oxley törvény megváltoztatják a pénzügyi beszámolókészítés, a tőkegazdálkodás és a kockázatértékelés módját. E tényezők várhatóan a fejlettebb pénzügyi piacokra lesznek a legnagyobb hatással.
A változásokkal szembeni ellenállás évei után a bankok és a biztosítótársaságok kezdik felülvizsgálni üzleti modelljeiket, és a következő öt évben a technológiát segítségül hívva kívánják megőrizni versenyképességüket – jelentette ki Thomas Balgheim, az SAP Financial Services alelnöke. Az EUI tanulmánya bepillantást enged a pénzügyi szektor jövőjébe. Bemutatja azt a rugalmas IT-infrastruktúrát, amely lehetővé teszi a változó hatósági és ügyfélelvárások gyors követését, és képes megkülönböztető versenyelőnyhöz juttatni a szolgáltatókat. A nyílt és adaptív SAP NetWeaver platformra épülő innovatív üzleti folyamatok támogatják a pénzügyi szolgáltatószektor döntéshozóit a szükséges változtatások végrehajtásában.
A pénzügyi szolgáltatócégeknek a legmodernebb technológiákra kell támaszkodniuk, amikor üzleti modelljeiket átalakítva készülnek a 2010-es piaci versenyre – hangsúlyozta Denis McCauley, az Economist Intelligence Unit globális technológiai kutatásokért felelős igazgatója. De az információ feletti teljes kontroll is ehhez hasonló fontosságú: az informatikának pontosabb, naprakészebb és relevánsabb adatokat kell szolgáltatnia az ügyfelekről és a vállalati működésről a szervezet minden szintjén.
Prim Online 2005.05.08.