Kihívások az otthoni munkakörnyezet kialakításakor (2016)

Az irodában természetes, hogy van egy jól körülhatárolt területünk, íróasztalunk, székünk, számítógépünk és egy sor más munkaeszközünk – amiket általában mások választanak ki helyettünk -, ha viszont részben vagy akár teljes munkaidőben otthonról dolgozunk, ezeknek az eszközöknek a többségéről magunknak kell gondoskodnunk.

Ez pedig nem könnyű feladat, hiszen a saját életterünkben a munkakörnyezet kialakításakor egymással versengenek a pénzügyi, praktikus, technológiai, ergonómiai és nem utolsósorban az esztétikai szempontok. A legtöbb esetben azonban a probléma már ott kezdődik, hogy a lakáson belül egyáltalán hol helyezzük el a dolgozószobánkat.

Kevés a hely az otthon végzett munkához
Az elmúlt években Európa-szerte egyre kisebb városi lakások épültek, és hazánkban is hasonlóan alakult a helyzet: a KSH 2015. évi lakásfelmérésének eredményei szerint a többszintes családi házakkal ellentétben a 2003 óta épült lakótelepi vagy társasházi lakások mérete folyamatosan csökkent. A tavalyi évben például 80 négyzetméter volt a magyarországi lakott lakások átlagos alapterülete, és ezzel összhangban áll az a tény is, hogy általában az 50-75 négyzetméter közötti alapterületű, átlagosan 2-2,5 szobaszámú ingatlanokat keresik leginkább a lakáspiacon. Ekkora helyen pedig – lássuk be – nem mindig egyszerű alkalmas helyet találni a munkavégzésre.

Tammy Allen, a Dél-Floridai Egyetem (University of South Florida) pszichológia-professzora szerint az otthonukban dolgozóknak célszerű különálló helyiséget létrehozniuk a munkához, amelynek ajtaja csukva kell(ene), hogy legyen, ha mások is otthon tartózkodnak. A valóság azonban más képet mutat. A Leitz 2016-os felmérése szerint az otthonról dolgozó alkalmazottak több mint 50%-ának nincs egy kifejezetten erre a célra elkülönített szobája, amely otthoni irodaként funkcionálna. A megkérdezettek mintegy 30 százaléka a nappalijában vagy étkezőjében dolgozik, 20 százalékuk pedig valamelyik hálószobában. Emellett néhányuknál preferált helyszín még a kert és a konyha is.

.”>kihivasok_az_otthoni_munkakornyezet_kialakitasakor_screenshot_20161027125821_1_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

 

Az irodaszerek tárolása sem könnyű feladat
A megfelelő munkatér kialakítása mellett kiemelten fontos, hogy könnyen hozzáférjünk a naponta használt munkaanyagainkhoz. A tényleges papírmentes iroda – vagy akár a teljesen digitalizált otthon – egyelőre még csak vízió. A Leitz által megkérdezettek 52%-a például még mindig papírról olvas az irodában, 54%-uk pedig papírra is ír. Nincs ez másképp az otthonokban sem; a felhalmozott papírmennyiséget viszont tárolni, illetve rendszerezni szükséges, ellenkező esetben hamar elárasztják a lakást, és otthoni irodai környezetünk könnyen kaotikussá válhat.

A tér tehát nem csupán azt jelenti, hogy van néhány sík felületű négyzetméterünk, amire letehetjük a papírlapokat vagy a laptopot. A mappázás és a raktározás is elengedhetetlen, azonban – annak ellenére, hogy milyen sokan dolgoznak otthonukban – a Leitz felmérése szerint a lakások irodaszer-ellátottsága messze elmarad a munkahelyi irodáétól. A megkérdezettek több mint kétharmada nem csak, hogy nem rendelkezik fiókos szekrénnyel, de még egy olyan fiókja sincs, amelyben munkaanyagait elhelyezhetné.

Egyelőre másodlagos szempont, de az esztétikumra is figyelni kell
Bár sok munkaadó nem biztosít eszközöket az otthoni munkához, egy részük bizonyos esetekben felszerelés-csomagot kínál dolgozói számára, illetve tanácsot is ad az otthoni munkaterület leghatékonyabb kialakításához. Mindez azonban legtöbbször csupán a technológiára (főleg a laptopra és a telefonra) vonatkozik és kevésbé az “otthon-specifikus” eszközökre. A munkáltatók emellett sokszor azt is elfelejtik, hogy az otthonunkban használt eszközöknek és berendezéseknek harmóniában kell lenniük lakásunk stílusával, színvilágával is.

A Leitz által megkérdezett munkavállalók 70%-a például fontosabbnak tartja az esztétikumot otthon, mint az irodában, és 73%-uk szeretné, hogy a munkafelszerelése passzoljon a lakás dekorációjához. Mindez logikusan hangzik, hiszen ha szűkebb lakókörnyezetünk forma- és színvilágát már megterveztük, miért ne alkalmaznánk ugyanezt az otthon használt munkaeszközökre is, hogy minden tekintetben összhangban legyenek a lakás többi elemével?

Az új innovatív irodaszerek megjelenése, valamint a BYOD (Bring Your Own Device – “Hozd a saját eszközödet”) trendjének elterjedése lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy saját maguk vásárolják meg munkaeszközeiket. Ezzel sokan élnek is, többek között ez az oka annak, hogy miért van az emberek többségének eltérő márkájú és sokszor jobb minőségű eszköze otthon, mint az irodájában.

Legyen világosság mindenhol
Az otthoni munkakörnyezet kialakításakor a munkavégzést és az összpontosítást segítő hangulati, illetve színelemek alkalmazása mellett a megfelelő világítás kiválasztása szintén meghatározó tényező. A Leitz felmérése szerint a megkérdezettek háromötöde például nagyon lényegesnek tartja az állítható személyi és irodai világítást, sőt fontosabbnak, mint egy ergonómiai szempontoknak is megfelelő számítástechnikai eszközt vagy az egyénileg állítható fűtést. Ennek ellenére csak keveseknek van otthon megfelelő világítás-technikája. Ebben segíthetnek a modern és költséghatékony LED-megoldások, melyek fényereje vagy akár színhőmérséklete is szabályozható, hogy elvárásainknak és aktuális hangulatunknak a leginkább megfeleljenek.

A Leitz irodaszer márka ‘Work Is Where You Are’ című tanulmánya további segítséget nyújt abban, mire figyeljünk az otthoni munkakörnyezet kialakítása során. A felmérés magyar nyelvű anyaga ezen a linken érhető el.

A cikk