Tartalomjegyzék
TCO meghatározása során figyelembe vett költségek. 3
Bevezetés
Manapság a nyomtatás elengedhetetlen kelléke a vállalati és az otthoni munkavégzésnek. Azonban a fejlődő világban nemcsak gazdasági, hanem környezetvédelmi szempontból is fontos a jó nyomtatási metódus megtalálása. Beszámolónk a nyomtatók TCO összehasonlításáról, illetve a nyomtatóvásárlás és a kiszervezett nyomtatási megoldás közti előnyöket és hátrányokat mutatja be.
TCO fogalma
„A TCO az angol total cost of ownership kifejezésből származik, ami egy eszköz birtoklásának valós költségeit mutatja. Magyarul hivatalosan teljes életút költségnek nevezzük, de a mindennapokban mi is átvettük a TCO mozaikszót. A mutató arra szolgál, hogy egy-egy vásárlási döntéskor ne csak az árcédulát figyeljük, hanem vegyük számításba azokat a költségeket is, amelyek az eszköz teljes élettartama alatt jelentkeznek majd.”
TCO meghatározása során figyelembe vett költségek
A kalkulátor minden olyan költséggel számol, ami előfordulhat egy nyomtató sokéves üzemeltetése során. Ilyen költségek az amortizáció, festék és papír, szerviz, áramfogyasztás és egyéb egyszeri vagy ritkán felmerülő díjak, mint az üzembe helyezés költsége.
Mivel a legtöbb vállalat saját tulajdonban lévő nyomtatóval dolgozik, ezért fontos, hogy a legköltséghatékonyabb megoldást válasszák.
Összehasonlításunk során különböző paramétereket vettünk figyelembe, melyeket az alábbi táblázat tartalmaz:
Összehasonlítás paraméterei | Számadatok |
Nyomtatott oldalak száma/hó | 1600 |
Színes és fekete-fehér nyomtatás aránya | 20% |
Tervezett használati idő | 60 Hónap |
Termékek műszaki összehasonlítása | EPSON WP‑4595DNF | HP LJP 300 Color M375nw |
Kategória | Többfunkciós színes | Többfunkciós színes |
Nyomtatási sebesség | 16 kép/perc / 11 kép/perc | 18 kép/perc / 18 kép/perc |
Első oldal elkészítése Fekete-fehér / Színes | 7 / 9 mp | 17 / 17 mp |
Terhelhetőség | 30000 lap | 30000 lap |
Felbontás | 4800×1200 dpi | 600×600 dpi |
Memória Norm. ( / Max.) | 384 MB | 192 / 448 MB |
Vezérlő és emuláció | PDL (PCL6, 5c / PS3 / ESC/P-Raster) | PDL (PCL6, 5c / PS3 / PDF1.?) |
Max. papír | 580 lap | 550 lap |
Kétoldalas nyomtatás | Normál | Normál |
Szkenner automata lapadagolója | 30 lap / Duplex | 50 lap |
Energiafogyasztás | 25 W | 445 W |
Csatlakozó | USB 2.0 / Ethernet / USB Host | USB 2.0 / Ethernet / Wifi / USB Host |
Az Epson WorkForce Pro WP‑4595 DNF modell jellemzői alapján, 0,03 € oldalankénti nyomtatási költséggel számolva a megtakarítás 2704.43€ az Epson javára.
Amennyiben a fent említett TCO összehasonlítás során kiválasztásra került a megfelelő nyomtató, a vállalatok eldönthetik, hogy megvásárolják, outsourcing tevékenység során bérlik illetve kiszervezik a nyomtatási tevékenységet.
Mindhárom lehetőségnél fontos az előnyék illetve a hátrányok mérlegelése.
Nyomtató vásárlása
A nyomtató megvásárlása esetén pozitívumként említhető például, hogy közvetlenül, helyben lehet nyomtatni, üzleti titok nem sérül, a dokumentum rövid időn belül kézhez kerül.
Hátrányai közé sorolható a magas fenntartási költségek, mint például meghibásodás esetén újabb alkatrészek beszerzése, szervízelés. Ezen felül ilyen költségként említhető meg a patron- és papírvásárlás valamint az áramfogyasztás.
Nyomtatóbérlés
Egyre nagyobb teret hódít az olyan vállalatok tevékenysége, melyek különböző szolgáltatások kihelyezésével foglalkoznak. Tehát ennek következtében a cégeknek lehetőségük van nyomtatók bérlésére a költséges megvásárlással szemben. Nagy előnyének tekinthető, hogy a kiszervező vállalat magára vállalja a berendezésnek a beszerelési, szállítási és esetlegesen felmerülő szervizelési költségeket. Ezen felül a bérbeadó az eszköz használatával kapcsolatos információt is nyújt.
Hátrányának tekinthető, hogy az esetleges meghibásodások vagy karbantartások esetén is a bérbeadó féllel kell kapcsolatot felvennünk és ezáltal extra költségek is felmerülhetnek. Fontos megemlíteni, hogy a futamidő lejártával lehetőség nyílik a berendezések kedvezményes áron való megvásárlására, illetve újabb szerződés kötésére és korszerűbb gépek bérlésére is.
A nyomtatás kiszervezése
Abban az esetben, ha a kiszervezett nyomtatás választja az adott vállalat, elsőként meg kell határoznia az időtartamot, a célokat, a mennyiségből adódó kedvezményeket.
Előnyei közé tartozik az alacsony fajlagos költség, az előre meghatározott szerződésben garantált minőségű szolgáltatás nyújtása. Ezen lehetőség választása esetén kevesebb munkaerő ráfordításra lesz szükség és nem merülhetnek fel karbantartási költségek.
Hátrányai közé tartozik a vállalati adatok, üzleti titkok kiszivárgásának veszélye, megbízhatóság kockázata és a megbízás és a teljesítés között eltelt idő nagysága.
Összegzés
A nyomtatás során számos választási lehetőségük van a cégeknek illetve társaságoknak. A számukra legoptimálisabb folyamat kiválasztását több tényező is befolyásolja. Ez vállalatonként eltérő, hiszen különbözőek a nyomtatási igények. Kisebb nyomtatás esetén tökéletesen megfelelő a nyomtató vásárlása vagy bérlése. Ezzel ellentétben nagyobb mennyiség esetén (szórólapok, marketing anyagok, meghívók) költséghatékonyabb a kiszervezett nyomtatás.
Kérdések
- Sorolj fel legalább három paramétert, amely a TCO kalkulátorban szerepel!
- Milyen lehetőségek közül választhatunk, ha nyomtatási tevékenységet folytatunk?
- Egy nagy nyomtatási igényű vállalatnak melyik nyomtatási formát ajánlanád és miért?
Válaszok
- Minden olyan költséggel számol, ami előfordulhat egy nyomtató sokéves üzemeltetése során. Ilyen költségek az amortizáció, festék és papír, szerviz, áramfogyasztás és egyéb egyszeri vagy ritkán felmerülő díjak, mint az üzembe helyezés költsége.
- Nyomtató vásárlás, bérlés/outsourcing, kiszervezés.
- A kiszervezett nyomtatást ajánlanánk, azalacsony fajlagos költség, az előre meghatározott szerződésben garantált minőségű szolgáltatás nyújtása miatt. Ezen lehetőség választása esetén kevesebb munkaerő ráfordításra lesz szükség és nem merülhetnek fel karbantartási költségek.