2012 - Az etikett

BEVEZETÉS

Az etikett

Az etikett egy francia eredetű kifejezés, jelentése “cím, cédula”. Eredetileg az európai uralkodói udvarok szertartásrendjét jelentette (arra a cédulára utal, amire ez a szertartásrend fel volt írva). Mai értelmében inkább a társadalmi illemszabályok, „elvárt” viselkedési formák rendszerének, összességének megnevezésére használjuk. Szinonimája a manapság szintén közkedvelten használt „protokoll” szónak.

A Magyar Értelmező Kéziszótár a következőképpen fogalmaz az etikettel kapcsolatosan:

„Az (előkelő) társasági érintkezés formáinak megszabott rendszere.”

Az Idegen Szavak Szótára szerint:

„Az udvariassági szabályok, illemszabályok összessége”.

Léteznek nemzetközileg elfogadott illemszabályok, azonban vannak olyanok is, amelyek nemzetenként, országonként, esetleg nagyobb társadalmi, kulturális egységenként erősen eltérhetnek. Erre egy egyszerű példa, hogy míg több ázsiai országban a vendéglátóra, a szakácsra nézve kifejezetten illetlenség csukott szájjal, csendben étkezni – ezzel azt mutatjuk, hogy nem ízlik az étel -, míg a „nyugati”, európai világban a csámcsogás a legtöbb emberben undort kelt.

A XX. század végétől a tömeges, nagy távolságokat átívelő kommunikáció robbanásszerű fejlődésnek indult, főként az internet széleskörű térhódításának köszönhetően. Az etikett internetre vonatkozó változata az úgynevezett netikett.

NETIKETT

Az Internetre vonatkozó illemszabályokat, szokásokat, viselkedési formákat hálózati etikettnek, röviden netikettnek nevezzük. Összefoglalja a hálózati kommunikáció általános illemszabályait.

Az internetes kommunikációt három fő csoportra bonthatjuk:

Egy-egynek-, Egy-sokaknak-, Egy-mindenkinek kommunikáció

 

  1. Egy-egynek kommunikáció:

Egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtől szembe állnának; mint egy dialógusnál. Itt általában az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek. Viszont figyelembe kell venni, hogy az interneten hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín.
Ide soroljuk például az e-mailt és az azonnali üzenetküldések különböző formáit.

Elektronikus levelezés:

Az elektronikus posta (e-mail) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára fájlokat vagy üzeneteket küldhetünk. A küldő és a fogadó fél azonos vagy különböző típusú számítógépeken dolgozhat.

Azonnali üzenetküldés:

Az azonnali üzenetküldés (instant messaging, IM) olyan kommunikációs módszer, amely lehetővé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül. Nagyjából ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint az elektronikus levelezésre, néhány kiegészítéssel.

  1. Egy-sokaknak kommunikáció:

Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor az e-mailre vonatkozó szabályok is érvényesek. Nincs nagy különbség a között, hogy egy embernek írsz egy levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken keresztül, legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetőséged megbántani. Így aztán különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről. Ebbe a csoportba tartozik például a usenet, a levelezési listák, vagy a közösségi portálok (utóbbi az egy-mindenkinek csoportba is sorolható).

A Usenet (a felsoroltak közül a legkevésbé ismert) egy világméretű elosztott rendszer, ami a legkülönfélébb témákban való kommunikációra ad lehetőséget.
A rendszer hierarchikus, a legfelsőbb szinten a következő témák vannak:

  • sci – tudományos;
  • comp – számítógépes;
  • news – magáról a Usenetról;
  • rec – szórakozás, hobbi;
  • soc – szociális;
  • talk – bő lére eresztett, soha véget nem érő beszélgetések (pl. politika);
  • biz – üzleti;
  • alt – bármi egyéb.

Az alt főcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazon a lépéseken, mint a többi főcsoportbeliek. Vannak még helyi főcsoportok, széles körben terjesztett egyebek, mint a bionet, és a saját szervezetednek is lehetnek saját, belső csoportjai.

  1. Egy-mindenkinek kommunikáció:

Vannak olyan internetes szájtok (oldalak), ahol az egy-egynek és az egy-sokaknak kommunikáció szorosan összekapcsolódik. A publikálási és magatartási szabályok megegyeznek az interneten általánosan elfogadott normákkal. Ezek az oldalak mostanában nagyon népszerűek, hiszen mindenki kialakíthatja ezeken belül a maga kis felületét képekkel, szöveggel, esetenként videókkal együtt. Ilyenek az iWiWMySpace, és a Facebook  is.

A netikett főként ezekkel a kommunikációs formákkal foglalkozik, és ezekhez nyújt számunkra egy elfogadott, általános viselkedési normát.

E-ETIKETT

Az e- etikett a modern kommunikációs platformok használatára vonatkozó ajánlásgyűjtemény.
Hazánkban egy pár éves múltra visszatekintő kezdeményezés, melynek ötlete a Deutsche Telekomtól ered, ahol elég nagy hangsúlyt fektettek ebbe a témába.
A 101 ajánlásból álló viselkedési kódexet nyomtatásban is megjelentették.

Az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése új viselkedési szokásokat hívott életre, ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos etikettben nem találhatunk.

A Magyar Telekom kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, és közéleti személyek közreműködésével jött létre Magyarország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma (telefon, e-mail, sms, social media, videokonferencia, blogok, chat, stb.) használatával kapcsolatos eligazítást jelentő digitális etikett.

Az e-etikett célja:

Célja, hogy legyen egy olyan ajánlásgyűjtemény, amely segíti az eligazodást a különféle kommunikációs szolgáltatások világában.
Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.

VÁLLALATOK A NETIKETT ÁRNYÉKÁBAN

Az internet a legszabadabb médium. A felhasználó maga döntheti el mit szeretne fogyasztani, megosztani. A vállalatok és a kormányok részéről mindenki tisztában van mit tehet és mit nem. Vigyázunk saját és mások magántulajdonára, tiszteletben tartjuk egymás személyiségi jogait, tehát betartjuk a szabályokat.

Az elmúlt tíz évben egyre nagyobb kár érte a kiadókat, stúdiókat. A letöltések, torrentezések ingyenessé és kényelmessé tették ezt a fajta szórakozást, ebből kifolyólag az emberek kevesebbet költöttek ilyen termékekre. A hibát a vállalatok követték el, mivel későn léptek az ügy orvoslása érdekében, nem adtak teret a kényelmes médiafogyasztásra. Most erőszakkal, kormányok segítségével próbálják reformálni az internetet. Felmerül a kérdés mennyire (n)etikus ez részükről, mivel az internet a függetlenséget képviseli napjainkban, de lehet ez manapság már megkérdőjelezhető. Példának felhozhatjuk a SOPA-t (Stop Online Piracy Act), vagy az ACTA-t (Anti-Counterfeiting Trade Agreement).

A mobilkommunikáció már természetes életünkben, és mi feltételek nélkül megbízunk benne. Képeink őrzik a koordinátákat, hol készültek, a telefonszolgáltatók ismeretében vannak merre jártunk, kivel, miről beszéltünk. Ezek nagyrészéről, kis utánajárás után a felhasználó is megbizonyosodhat, de vannak olyan esetek, amikről nem informálnak minket. Például az androidos alkalmazások esetén semmilyen módon nem kap tájékoztatást a felhasználó, hogy az alkalmazás a telefonon tárolt összes képhez titokban hozzáférhet. Egy másik eset a Google, kijátszva az Apple-készülékek Safari böngészőinek biztonsági pajzsát, titokban cookie-kat küld le a Safariba és adatokat gyűjt az ottani aktivitásokról, vagy a legkedveltebb közösségi oldalon, a Facebookon, ha kedvelünk különböző siteokat, akkor azok témájában kapjuk a reklámokat.

Ezek miatt elkezdhetünk aggódni, hogy a kormányok részéről egyre nagyobb mértékben lesz szabályozva az internet, és ezzel együtt a szuverenitását is elveszheti.

FORRÁSOK:
http://eetikett.hu/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Netikett
http://www.mek.iif.hu/porta/szint/muszaki/szamtech/wan/kultura/rfc1855h.hun
http://webisztan.blog.hu/2012/03/03/sorra_derul_ki_hogy_hogyan_elnek_vissza_mobilon_tarolt_szemelyes_adatainkkal

Készítők névsora:

Obermajer Renáta, Gyömrei Máté, Hédl Áron, Fenyő Gábor, Balaton Bálint, Gregorich Bálint

KÉRDÉSEK:

Mit is értünk e- Etikett alatt és minek a példájára jött létre?

Az e- etikett a modern kommunikációs platformok használatára vonatkozó ajánlásgyűjtemény. Hazánkban egy pár éves múltra visszatekintő kezdeményezés, melynek ötlete a Deutsche Telekomtól ered, ahol elég nagy hangsúlyt fektettek ebbe a témába.

Miért volt szükség a netikett kialakítására?

Az új technika új kultúrát teremt saját szokásokkal, viselkedési normákkal, illemszabályokkal. Aki részesévé akar válni az új kibernetikai világnak, annak meg kell ismernie, és be kell tartania ezeket a szabályokat.

Milyen módokon sérthetik a különböző technikai készülékekkel, szolgáltatásokkal személyiségi jogainkat?

Például az androidos alkalmazások esetén semmilyen módon nem kap tájékoztatást a felhasználó, hogy az alkalmazás a telefonon tárolt összes képhez titokban hozzáférhet. Egy másik eset a Google, kijátszva az Apple-készülékek Safari böngészőinek biztonsági pajzsát, titokban cookie-kat küld le a Safariba és adatokat gyűjt az ottani aktivitásokról, vagy a legkedveltebb közösségi oldalon, a Facebookon, ha kedvelünk különböző siteokat, akkor azok témájában kapjuk a reklámokat.