2003-ban a technológiai ipar újabb gyenge évet zárt. A Microsoft körüli jogi perpatvar tovább folytatódott, a nagyvállalatok bevételeik emelkedése ellenére is visszafogták technológiai kiadásaikat, az adatbázis-óriás Oracle pedig átlagon aluli eredményeket ért el termékei értékesítése terén. Mindeközben férgek és vírusok új fajtái ütötték fel folyamatosan fejüket a vállalati hálózatokon. Mindezek fényében mi várható a 2004-es esztendőben? – tette fel a kérdést Alex Salkever, a BusinessWeek Online technológia rovatának szerkesztője, aki írásában felvázolta az általa várt trendeket.
Tovább boncolgatva az előző évi fejleményeket a szerző rámutat, hogy az email- versenyfutást a kéretlen üzenetek küldői nyerték: nemkívánatos hirdetéseik a nagyobb internetszolgáltatók email-forgalmának csaknem felét tették ki. A legfontosabb technológiai ágazatokban a munkanélküliség (az Egyesült Államokban – a szerk.) 7% körül mozgott, amire évtizedek óta nem volt példa. A programozási és más csúcstechnológiai feladatok kiszervezése jócskán felerősödött, elsősorban India, Kína és Kelet-Európa magasan kvalifikált, ám alacsony jövedelemmel rendelkező szakembereit célozva meg.
Salkever ebben az esztendőben a következőkre számít:
A kéretlen üzenetek visszaszorulása: A kéretlen reklámlevelek küldése 2003-ban olyan méreteket öltött, amely még a Kongresszust is tettre sarkallta. Így született meg az új spamellenes törvény (CAN-SPAM Act). A szűrőszoftverek és szolgáltatások költsége pedig mindeközben szinte a nullára csökkent az átlagfelhasználó számára, mivel a négy legjelentősebb internetszolgáltató ma már ingyenes védelmet és frissítéseket kínál a kéretlen levelekkel szemben, sőt a legtöbb internetbiztonsággal foglalkozó cég ingyenes kiegészítésként spamszűrőkkel is ellátta termékeit. A kéretlen üzenetek frontján tehát az egyéni és céges felhasználók fontos ütközetet nyertek.
A jogszerű reklámlevelek ideje: Amíg a gátlástalan spammelőknek nehezebb dolguk lesz, addig a jogszerű reklámlevelek kiküldése előtt szabadabbá válik az út. Az online utazási irodák, jelzálogcégek, internetszolgáltatók, távközlési társaságok és mások így ezután is ontani fogják kedvezményes ajánlataikat. A túlzsúfolt elektronikus postafiókok tulajdonosai számára pedig fel van adva a lecke: tegyenek rendet a levéláradatban.
A távközlési cégek újjáéledése: Olybá tűnik, az igazi távközlési diadalt a szélessávú összeköttetések terén élenjáró ázsiai országok fogják aratni. A koreai és japán polgárok nemcsak, hogy nagyobb arányban kapcsolódnak a hálózatra, hanem sokkal nagyobb sebességgel érik is el az internetet. Mindez többek között gyorsabb szörfölést, jobb minőségű telefonszolgáltatást és mozgókép-továbbítást jelent.
Kína előtérbe kerülése: Rövid időn belül Kína lehet a mobiltelefonok és személyi számítógépek legnagyobb piaca. A kínai távközlési társaságok ugyancsak gyorsan fejlődnek, terjeszkednek. Kína a csúcstechnológiai eszközök gyártásában és az információs erőforrások menedzsmentjében is egyre nagyobb szerepet fog játszani.
A Microsoft komoly ellenlábasokra talál: A Microsoft Windows operációs rendszere és Office csomagja komoly versenytársakra talál. Egyrészt a Kínában és Ausztráliában jelentős sikereket elkönyvelő StarOffice, másrészt a nyílt forrású alternatívák nagyszabású távol-keleti bevezetésére irányuló törekvések jelentik a versenytársat. A Linux ideje még nem jött el.
Felhasználóbarát számítógépek megjelenése: A számítógépeknek a jövőben sokkal könnyebben kezelhetőeknek és rugalmasabbaknak kell lenniük, ha a gyártók a PC- ket a digitális szórakoztató eszközök csomópontjává kívánják emelni. Különbséget kell tenni a szövegszerkesztésre és internetes szörfölésre használt, legfeljebb egy-két perifériával és nyomtatóval kiegészített személyi számítógép, valamint egy fényképalbumként, zenegépként és videoberendezésként egyszerre funkcionáló PC között. A legtöbb gyártó arra törekszik, hogy minél több, a számítógéphez csatlakoztatható eszközt (audio-lejátszók, digitális fényképezőgépek, nyomtatók, lapolvasók, fax-berendezések, fénymásolók) dobjon a piacra, ami magánál a számítógép-értékesítésnél is nagyobb profitot eredményezhet.
A fogyasztók ugyanakkor csak akkor fogják megvenni a számítógépeket és a hozzá csatlakoztatható eszközöket, ha azokat a legkisebb műszaki érzékkel rendelkező gyakorlatlan felhasználó is könnyűszerrel tudja majd csatlakoztatni és üzembe állítani, hogy segítségével CD-t írjon, vagy digitális fényképeket és videofelvételeket szerkesszen. Ez a fogyasztói igény arra fogja ösztönözni a PC-gyártókat, hogy a különféle szórakoztatóelektronikai eszközöket minél könnyebben csatlakoztatni lehessen a számítógéphez.
Az említettek csupán töredékét képezik azoknak a nagyobb változásoknak, amelyek 2004-ben kilátásban vannak. Ezeken kívül megemlíthetnénk még például az internet-alapú telefonálás elterjedését, az egyre általánosabbá váló hálózati biztonsági szabályozást, valamint az internethasználóknak az online tartalmakra vonatkozó növekvő fizetési hajlandóságát.
Ha mindezen változásokat és trendeket összevonjuk, a tavalyi évétől merőben eltérő technológiai tájkép rajzolódhat ki előttünk – nem beszélve arról, ha azt az öt évvel korábbi állapotokkal vetjük össze.