„Nincs benne a munkakörömben, hogy kávét főzzek”, „nem az én hibám”, „a többiek is így csinálják” – íme néhány kifogás, amelyet a munkaadók ki nem állhatnak. Összeállításunkból kiderül, melyek azok a magyarázatok, amelyeket jobb, ha ki sem ejtesz a szádon főnököd előtt. Tippek.
Egy jó kifogás kihúz a bajból? A legtöbb magyarázat, amellyel a munkavállalók hiányosságaikat elkendőzik, ballépéseiket magyarázzák, elcsépelt, általános és semmitmondó. Éppen ezért ahelyett, hogy meggyőznék a munkaadót alkalmazottai igazáról, arra késztetik, hogy megkérdőjelezze dolgozói rátermettségét, helyzetfelismerő- és problémamegoldó képességét. Késés, elmulasztott feladatok, félreinformált ügyfelek? Ne üres kifogásokkal állj elő!
Nem az én hibám!
Mindenki felszisszen – nem csak a főnök -, ha a munkavállaló másra akarja hárítani a felelősséget az elkövetett baklövésért. Ha valamit elszúrtál, vállald a felelősséget! Az őszinteség, beismerés sokkal szimpatikusabb, mint a kínos mosakodás.
Nincs benne a munkakörömben!
Főnököd megkér valamire, és neked nem fűlik a fogad hozzá? Nem főzöl egy kávét a váratlanul betoppanó ügyfélnek, mondván ez a titkárnő dolga? Mások előtt ne mondj ellent főnöködnek! Bólints rá, hogy elintézed a rád bízott teendőt, és ha végképp nincs rá időd, keresd meg az illetékest, aki elintézi helyetted!
Nem csak én gondolom így, a többiek is!
Vállald véleményedet, tetteidet! Ha főnököd rákérdez, miért nem úgy végeztél el egy feladatot, ahogy szerinte illett volna, vagy valamit kifogásol – más úton-módon intéztél egy ügyet, mint ahogy elvárta – ne kezdj el mentegetőzni! Ne hivatkozz arra, hogy kollégáid is ugyanezt tették volna a helyedben, vagy ugyanúgy gondolkodnak, mint te! Indokold meg döntésedet, és hallgasd meg felettesed véleményét.
Nem értem!
A legrosszabb kifogás, amely kicsúszhat a szádon, a „nem értem”. Ha magyarázat nélkül a fejedet rázva ezt ismételgeted, ne csodálkozz, hogy főnököd kissé türelmetlenül megkérdezi majd, mit nem értesz, és miért. Ahelyett, hogy azt várod, ebből a két szóból megérti problémádat, dilemmádat, magyarázd el neki, hogy mivel van gondod, mi az, amivel nem jutsz előrébb!
Lejárt a munkaidőm, rohanok haza, holnap majd elintézem!
Rugalmas az időbeosztásod? Főnököd tekintettel van családi kötelezettségeidre vagy épp ellenkezőleg? Kötött munkaidőben dolgozol, és amíg ki nem lépsz az irodából, nem foglalkozhatsz magánéleti problémáiddal? Akármelyik csoportba is tartozol, nem tanácsos arra hivatkoznod, hogy munkád csak másodlagos életedben. Ha fontos elintéznivalód van – beteg a gyerek, vár a család, programod van -, négyszemközt beszélj főnököddel, de semmiképp ne hozakodj elő az általános kifogással: lejárt a munkaidőd!
Nem érdekel a kollégák véleménye!
Az önérzetes kijelentés arra utal, hogy magasan hordod az orrod, mész a saját fejed után és hidegen hagy, mások hogyan vélekednek rólad, munkádról. Egy jó csapatjátékos sosem hagyja figyelmen kívül mások véleményét, meghallgatja a tanácsokat, és leszűri a tanulságokat, amelyeket a maga javára fordít. Ha nem érdekel mások véleménye, és ezt még hangoztatod is, ne csodálkozz, ha ellenségesen tekintenek rád az irodában!