Dél-Koreában már divatjamúlt dolog az e-mail

Az azonnali üzenetküldő szolgáltatások és az SMS mellett már öreges, hivatalos kommunikációs formává vált az e-mail — derül ki egy felmérésből, amelyben dél-koreai diákokat kérdeztek meg. A fejlett informatikai infrastruktúrával rendelkező ázsiai országban a fiatalok már úgy érzik, az e-mail egy öreges és hivatalos érintkezési forma. “Csak akkor használom az e-mailt, ha egy idősebbnek akarok üzenni” — mondta egy egyetemista.

A fiatalok kétharmada már nem e-mailezik

A Chungbuk Egyetem egyik professzora, Lee Ok-hwa több mint kétezer általános iskolás, középiskolás és egyetemista diákot kérdezett meg egy felmérés keretén belül, amelyből kiderült, hogy a fiatalok kétharmada ritkán vagy egyáltalán nem levelezik az interneten. E kommunikációs formát a legtöbben azért utasítják el, mert lehetetlen megmondani, valóban eljutott-e az üzenet a címzetthez és gyakran a válaszra is sokat kell várni.

Vannak, akik úgy vélik, egy mobiltelefonon SMS-t írni olyan, mint játszani, azonban egy számítógép elé leülve levelezni inkább a házi feladat megírására vagy munkára hasonlít. “Az új generáció utál várni, és azonnal ki akarja fejezni az érzéseit” — mondta Lee professzor. “Az e-mail népszerűségének csökkenése ennek a tulajdonságnak a tükröződése.”

Az e-mail használat csökkenése jól látható a webes levelezőkön, a legnagyobb dél-koreai e-mail szolgáltatónál egy év alatt 20 százalékkal csökkent a látogatottság, míg ugyanezen idő alatt az ország legnagyobb távközlési cégénél, az SK Telecomnál 50 százalékkal emelkedett az SMS-forgalom. A személyes honlapokat, blogokat hosztoló Cyworld látogatottsága egy év alatt huszonhatszorosára emelkedett.

Magyarországon még az e-mail a menő

Magyarországon egyelőre nem látszik az SMS-ezés térhódítása az e-mailezéssel szemben. Az NHH gyorsjelentéséből kiderült, hogy a mobiltelefonról küldött rövid szöveges üzenetek száma csak igen lassan nő. A legfrissebb, 2004 második negyedévére vonatkozó adatok szerint a magyar szolgáltatók három hónap alatt 291 millió rövid szöveges üzenetet továbbítottak, 2003 azonos időszakában 282 milliót, 2002-ben pedig 273 milliót. Figyelembe véve a tulajdonosuk által valóban használt SIM-kártyák számát, az egy előfizetőre jutó elküldött SMS-ek száma két év alatt 47-ről 36-ra csökkent.

Ezzel szemben a legnagyobb magyar ingyenes e-mail szolgáltató, az [origo] freemail felhasználóinak száma látványosan növekedett: 2002 elejéig 930 ezren regisztrálták magukat a rendszerben, az idén december elsején azonban már 1,923 millió felhasználót tartottak nyilván.

 

Bodnár Ádám