A magyar kormány idén állami forrásokból 110 milliárdot kíván költeni informatikai célokra. Az üzleti szféra ennél valamivel többet fordít ilyen beruházásokra, így a teljes hazai információtechnológiai kiadás megközelítheti az egymilliárd dolláros szintet. Összehasonlításképpen: az IDC piackutató cég szerint az idén a világon az összes IT-kiadások elérik a 326 milliárd dollárt.
Az IDC piacelemző cég nemrég közzétett jelentése szerint az információtechnológiai iparág lassan kilábal a gödörből. Becslésük szerint az idén az ipari cégek globálisan 121,9 milliárd, a bankok 107,5 milliárd, míg a kormányok 96,6 milliárd dollárt fognak információtechnológiai célokra költeni. Ugyanakkor a kiadások egyenetlenül fognak megoszlani az egyes iparágak között. Az IT- és a telekomipar idei növekedése elérheti a hat százalékot is, s mindent egybevetve a forgalom meghaladhatja az 1,9 billió dollárt. Ez jó hír azoknak, akik a Goldman Sachs korábbi, egyszázalékos visszaesést prognosztizáló jelentése alapján már kezdtek elkeseredni.
Meredith Whalen, az IDC elemzője kifejtette, hogy az informatikai eszközök, szoftverek és szolgáltatások a korábbiaknál sokkal testre szabottabban fognak eljutni a felhasználókhoz. A kiadások szinte minden területen emelkedni fognak, ebben kivételt jelent a kommunikáció, a média és a szállítmányozás.
A legnagyobb gondok az Egyesült Államokban vannak. A világ legnagyobb információtechnológiai piacán ugyanis az energetikai óriás, az Enron csúfos, egyben botrányos bukásának utóhatásai óvatosságra intették az egész beruházási piacot. Az IDC által megkérdezett cégvezetők 42 százaléka viszont úgy vélte, hogy az üzleti folyamatok javulni fognak a következő hat hónapban. Erre azért is van remény, mert a kormányzati beruházások jelentős keresletet támasztanak a piacon, s ez komoly élénkülést eredményezhet. Az új biztonsági szuperhivatal, amely többek között a katasztrófamegelőzési és -elhárítási rendszerek felépítését felügyeli (Department of Homeland Security) egymaga kétmilliárd dollárt költ informatikai fejlesztésekre.
Az üzleti szférában az idén a legnagyobb falatot a bankok “ügyfélhűség” programjai fogják jelenteni. Az ügyfélszolgálati CRM (customer relationship management) fejlesztések ugyanis hatalmas informatikai hátteret igényelnek. Ezek segítségével a tisztviselők pár kattintással előhívhatják számítógépük képernyőjére a szemben lévő széken helyet foglaló kliens vásárlási szokásait, elfogadott és elutasított hitelkérelmeit s egyéb adatokat, amelynek alapján a megfelelő banki terméket ajánlhatják a számára. A telekommunikációs cégek is az ügyfélhűség-programokat fogják erőltetni, mert a költségcsökkentés legfontosabb eszközét ebben látják – állítja Whalen.
Nyugat-Európában a legfontosabb termékcsoportot a kis- és közepes vállalkozások, különösen a kiskereskedések számára kifejlesztett vállalatirányítási csomagok, s ezeken belül is a CRM-rendszerek alkotják majd. Közép- és Kelet-Európában a telekommunikáció liberalizációja lesz meghatározó jelentőségű, s a mobilkommunikációs forradalom fogja felforrósítani az IT-beruházási piacot. “A telekommunikáció az ázsiai és csendes-óceáni térségben szintén kulcsfontosságú” – fejtette ki Gary Koch, az IDC térségi szakértője. Szerinte ha a vezeték nélküli kommunikáció piaca kezd beérni, egyre több lesz majd az előfizető, akiket a társaságok igyekeznek magukhoz kötni. Latin-Amerikában az argentin válság következményeit még mindig nem heverte ki a gazdaság, de éppen az informatikai szektor lehet az egyik sarokpont, amelyen visszafordul az üzleti élet a normális menetébe. Az IT- és a telekomszektor máris a térség harmadik legfontosabb ágazatává vált.
A bankszektor többet költ az átlagnál
Magyarországon a kormányzati szegmens a választásokat követő jó féléves átmeneti visszaesés után újra a piac egyik legfontosabb mozgatórugójává válhat – fejtette ki Komáromi Zoltán, az IDC Hungary kutatásvezetője. A távközlési ipar elhúzódó dekonjunktúrája jelentősen visszafogta a 2002-es IT-költéseket a magyar piacon is. A visszaesést kiváltó okok valószínűleg 2003-ban sem szűnnek meg, és továbbra is alacsony szinten tartják az IT-beruházásokat. Ha a tervezett cégegyesülések létrejönnek, az valamelyest élénkíthet a piacon, mivel a különálló vállalati rendszereket és platformokat integrálni, konszolidálni kell, sőt esetenként le is kell cserélni, vagy ki kell egészíteni őket. A banki szegmens középtávon is tovább növeli IT költéseit, mivel a lakossági banki szolgáltatások és termékek folyamatos fejlődése, az online bankolás terjedése, a mobilbankolás megjelenése folyamatos fejlesztési igényeket kelt.
Meixner Zoltán 2003.01.23.