Az informatika kritikus versenytényezővé válik a következő öt év során, mivel a vállalatok új termékek helyett mindinkább új üzleti modelleket vezetnek be a sikeres működés érdekében – derül ki egy nemrég publikált globális vállalatvezetői felmérés eredményeiből. Az Economist Intelligence Unit 23 ország több mint 4000 vállalatának vezetőjét faggatta az SAP megbízásából arról, milyen változásokra számít öt éven belül az üzleti életben.
A válaszadók a stratégia és az innováció megvalósításának sebességét tartották a vizsgált időszak legnagyobb vezetői kihívásának, és több mint négyötödük vélekedett úgy, hogy a technológia központi tényezőként támogatja vállalatukat az új üzleti modellek bevezetése és a megcélzott stratégia teljesítése terén. A vezetők közel háromötöde tartja az informatikát költséghatékonyság-növelő eszköz helyett egyre inkább valódi versenytényezőnek.
A nemzetközi minta több mint 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vállalata a már meglévő termékcsaládokra koncentrál az új termékek és szolgáltatások fejlesztése helyett. A vezetők 54 százalékának cége nem új termékek, hanem egyre inkább innovatív üzleti modellek bevezetésével törekszik a piaci versenyelőny megszerzésére.
Az SAP elnök-vezérigazgatója, Henning Kagermann szerint az innovatív üzleti megoldások szerepe és az új üzleti ökoszisztéma körvonalazódása alátámasztja az SAP következő öt évre kidolgozott növekedési stratégiáját.
“2010-ben a vállalatoknak gyorsabban kell majd követniük ügyfeleik változó szükségleteit a sikeres működéshez” – mutatott rá Henning Kagermann. “Az üzleti élet szereplői egyre inkább alaptevékenységükre koncentrálnak, így az ügyfelek rugalmasság és kényelem iránti elvárásainak teljesítésében fokozottan kell támaszkodniuk partnereik és beszállítóik integrált hálózatára. Az informatika stratégia központi szerepet fog játszani az ügyféligények hatékony és gazdaságos formálása és követése terén. A számítástechnika történetének következő fejezetében össze kell hangolni az informatikát az üzleti működéssel, és az egyszerű költségmegtakarítási törekvések helyett a versenyelőny megszerzésének szolgálatába kell állítani az IT-infrastruktúrát.”
Az eredmények tanúsága szerint a vállalatok egyre gyakrabban használják az informatikát ügyfeleik magatartásának előrejelzésére. A válaszadók arra számítanak, hogy az ügyfelek viselkedésében és szükségleteiben fellépő változások azonosítása lesz az eredményes szolgáltatási és termékinnováció legfőbb akadálya a következő öt évben. Közel negyven százalékuk nyilatkozott úgy, hogy e problémára tükrében valószínűleg többet fektet majd cége ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) megoldásai fejlesztésébe.
A válaszadók 61 százaléka szerint az informatika kritikus szerepet kap az ügyfélkapcsolatok és az ügyfélkiszolgálás színvonalának javítása terén a közeli jövőben. A többiek (31 és 30 százalékos arányban) az új termékek és szolgáltatások fejlesztése, illetve az ellátásilánc-kezelés, az SCM terén tulajdonították az informatikának a legnagyobb befolyást.
“Túl korai volna még az informatika elarctalanodását, elszürkülését jósolni” – vélekedett Erik Brynjolfsson, a MIT Sloan School menedzsment-professzora és a MIT Center for eBusiness igazgatója. “Épp ellenkezőleg: az üzleti élet szereplői valószínűleg minden eddiginél innovatívabban alkalmazzák majd az informatikát versenyelőnyük növelésére a következő öt évben. Az EUI és az SAP 4000 cégvezető bevonásával végzett vizsgálata hasonló eredményeket hozott a MIT Center for eBusiness kutatásához. Mindkét felmérésből kiderült, hogy az informatika egyre fontosabb szerepet játszik az új üzleti modellek kidolgozása és az ügyfélközpontúbb működés terén. Az adatok és a számítástechnika árának csökkenése pedig csak tágítani fogja az informatikával támogatott innovációban rejlő lehetőségeket.”
A kutatási eredményekből ítélve az informatika nyújtotta versenyelőny jelentős részt az információ rögzítésének, átadásának és elemzésének képességéből ered. A válaszadók komoly javulásra számítanak a vizsgált időszakban a szükséges információk pontos és jól időzített elérése terén. Az új technológiák értékelésekor a legtöbb vezető úgy vélte, hogy az új adatkezelési és analitikai eszközök gyakorolják majd a legnagyobb hatást vállalatuk innovációs képességeire a 2010-ig terjedő időszakban.
Az “Üzleti élet 2010-ben: hogyan lehet hasznot húzni a változásból?”(Business 2010: Embracing the challenge of change) c. tanulmány ingyen letölthető az Economist Intelligence Unit vezetői információs hálószeméről (http://eb.eiu.com).
Prim Online 2005.03.04.