A kormány elfogadta az információs társadalom stratégiáját (2003)

A kormány szerdai ülésén elfogadta a Magyar Információs Társadalom Stratégiát (MITS), amelynek célja, hogy Magyarországon lerakja az információs társadalom alapjait.

Az Európai Unió 2010-re a világ legversenyképesebb gazdasági régiójává szeretne válni, mindezt az információs társadalom, a tudásgazdaság segítségével. A MITS arra szolgál, hogy Magyarország a sereghajtók közül Európa élmezőnyébe kerüljön az információs társadalom fejlettségében – mondtaKovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter az ülés után tartott sajtótájékoztatón.

Évente ellenőrzik a stratégia végrehajtását

A stratégia 19 kiemelt központi programot tartalmaz, amelyek négy területet ölelnek fel: a jog és igazgatás, gazdaság és infrastruktúra, tartalom és szolgáltatások, illetve az oktatás.

A MITS kidolgozását egy 25 tagú testület, az Információs Társadalom Koordinációs Tárcaközi Bizottság (ITKTB) irányította, a stratégiában érintett minisztériumok és más intézmények, mint például az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vagy az MTA, már kidolgozták saját ágazati stratégiáikat . A bizottság minden év május 31-ig áttekinti a már megkezdett beruházásokat, a már megvalósult és az esetleg késében levő projekteket, hogy a következő évi költségvetésben megfelelő forrásokat tudjanak elkülöníteni a folytatáshoz.

Ügyfélbarát közigazgatás IT-támogatással

A MITS részét képező, azt átívelő e-Kormányzat 2005 stratégia célja az állami szolgáltatások színvonalának fejlesztése, az ügyfélbarát közigazgatás kialakítása – mondta Baja Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal kormányzati informatikáért felelős helyettes államtitkára. Az informatika szerepe itt nem öncélú, alkalmazása szemléletváltást, attitűdváltást jelent a közigazgatásban – fogalmazott Baja.


Húsz e-kormányzati szolgáltatás 2006-ig
Magyarországon brit, kanadai és amerikai mintára az úgynevezett egykapus elektronikus ügyintézési rendszer épül ki, amelynek köszönhetően az állampolgároknak nem kell ismerniük a közigazgatás útvesztőit, hivatalos ügyeiket egyetlen “kapun”, awww.magyarorszag.hu kormányzati portál Ügyintéző rovatán keresztül intézhetik majd. Jelenleg 12 okmányirodában (ebből három budapesti) négy ügytípus elintézéséhez foglalhatnak időpontot maguknak az állampolgárok.

Az elektronikus ügyintézést szolgáló Integrált Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (XR) jelenleg tesztüzemben működik, az időpontfoglaláson kívül az ügyintézéshez szükséges dokumentumokat lehet letölteni. Az adatokat az illetékes okmányiroda ellenőrzi, ezeket később az irodában már csak egyeztetni kell. A fejlesztések előrehaladtával egyre több okmányirodában egyre több ügyet intézhetnek el az állampolgárok. Az Európai Unió azt várja tagállamoktól, hogy legkésőbb 2006 végéig 20 elektronikus kormányzati szolgáltatás működjön, ebből 12 a magánszemélyeknek, 8 pedig a gazdasági társaságoknak könnyíti meg az ügyintézést. Az elektronikus illetékfizetés rendszerét a kormánynak jövő májusra kell kidolgoznia.