Bill Gates levele a jövőről
A Microsoft menedzsmentje vezetői levelek formájában igyekszik betekintést nyújtani a cég stratégiai szintű elképzeléseibe. Ezek az üzenetek az iparág legfontosabb problémáinak leküzdésével kapcsolatosak, és ismertetik a Microsoft állásfoglalását, valamint a vállalat főbb stratégiai lépéseit az adott területen. Bill Gates a társaság elnöke és technológiai vezetője a következő évtized várható változásait elemzi.
Az elmúlt évtized során a számítógépes programok megteremtették a kapcsolatot a szigetként elkülönülő információcsoportok között, a technológiai fejlődés pedig nagy teljesítményű eszközöket adott az emberek kezébe, melyek megkönnyítették számukra a kommunikációt, az együttműködést és az adatokhoz való hozzáférést.
Az előttünk álló, szoftverekkel kapcsolatos kihívások ezért nem annyira az információhoz való hozzáférésről, sokkal inkább a már meglévő információ értelmezéséről szólnak, hogy lehetőséget teremtsenek a prioritások meghatározására, a szakértelem kamatoztatására, a kulcsfontosságú adatok megjelenítésére és megértésére, valamint az információban gazdag környezettel való együttélésre.
Ahhoz, hogy megfelelő választ adhassunk ezekre a kihívásokra, elsősorban az infómunkás alkalmazásoknak kell fejlődniük. Jelenlegi képességeinket kamatoztatva olyan alkalmazásokat kell létrehoznunk, amelyek segítik az infómunkásokat a folyamatosan változó környezethez való alkalmazkodásban. Az alakfelismerés, az intelligens tartalom, a vizualizáció és a szimuláció terén elért eredmények, csakúgy, mint a hardver, a képernyők és a vezeték nélküli hálózatok újításai, mind lehetőséget adnak annak újragondolására, hogyan járulhatnak hozzá a szoftverek a könnyebb munkavégzéshez.
Napjainkban a versenyképesség egyik legfontosabb tényezője az ötletek értékké való átalakításában rejlik – a folyamatok fejlesztésében, a stratégiai meglátásokban és a testre szabott szolgáltatásokban. Egy változatos, ugyanakkor egységes világpiac felé haladunk, ahol a kultúrákon és kontinenseken átívelve ügyfelek, partnerek és beszállítók mind együttműködnek egymással. A globális munkaerő mindig ugrásra kész és mindig elérhető – ezért új eszközök szükségesek ahhoz, hogy az emberek munkaidejüket és magánéletüket optimálisan szervezzék meg, és prioritásokat állítsanak fel. Az üzleti világ egyre átvilágíthatóbbá válik, egyre nagyobb az igény a felelősségi körök pontos meghatározására, a biztonság és a titoktartás megteremtésére a szervezeteken belül és azok között. Emellett az interneten felnőtt fiatalok generációja hamarosan belép a munkaerőpiacra, olyan munkastílust hozva magukkal, amelyek számukra már olyan természetesek, mint nekünk a toll és a papír volt.
Új és jobb eszközök, munkamódszerek
Mindezek a változások új és jobb eszközöket, munkamódszereket jelentenek, ugyanakkor számos kihívással is szembesítenek, amelyekkel nap mint nap meg kell küzdeni. Fel kell készülni a hatalmas információáradatra, folyamatos koncentrációra, az újonnan elsajátítandó készségekre és a fokozódó teljesítménykényszerre.
Az „információs túlterhelés” például egyre komolyabb akadályt jelent a termelékenység szempontjából: egy átlagos irodai alkalmazott tízszer annyi elektronikus levelet kap, mint 1997-ben, és ez az arány folyamatosan nő. Nemrégiben egy tanulmány kimutatta, hogy az alkalmazottak 56 százalékát nyomasztja a több párhuzamosan futó projekt, és munkájukat túl gyakran szakítja félbe valami. Egyharmaduk elmondta, hogy az egyidejű feladatok és a zavaró tényezők akadályozzák őket abban, hogy időnként megálljanak és átgondolják a végzett munkát. A becslések szerint az Egyesült Királyságban a stressz felel a munkahelyi hiányzások és betegszabadságok közel harmadáért.
Ugyanakkor a munkavégzéshez szükséges információt általában elég nehéz megtalálni. A nyolcvanas és kilencvenes évek szoftveres fejlesztései, amelyek forradalmasították az információ létrehozásának és kezelésének módját, egy sor új kihívást eredményeztek az információk összegyűjtésével, megjelenítésével és megértésével kapcsolatban, valamint a döntéshozatali mechanizmusokban. Iparági elemzők becslése szerint az infómunkások munkanapjuk közel 30 százalékát a szükséges adatok keresésével töltik. Mindaz az idő, amelyet az emberek az adatok utáni nyomozással, a dokumentumok kezelésével és rendszerezésével töltenek, sokkal többet érne, ha elemzésre, együttműködésre, összefüggések felismerésére és egyéb értéknövelő munkára fordítanák.
A Microsoftnál úgy véljük, hogy a világpiacon a vállalkozások rugalmasságának és termelékenységének kulcsa az alkalmazottakban rejlik – olyan eszközöket kell a kezükbe adni, amely növeli hatékonyságukat és értékteremtő képességüket. Ahhoz, hogy ez valóra válhasson, szoftverek egy új generációjára van szükség. Úgy véljük, a következő évtizedben előttünk áll a nagy lehetőség, hogy a vállalatokat méretüktől függetlenül segítsük munkatársaik és munkacsoportjaik hatékonyságának maximalizálásában, az ügyfelekkel és partnerekkel való mélyebb kapcsolatok kialakításában, a megalapozott és gyors döntéshozatalban, illetve a létfontosságú adatok kezelésének megkönnyítésében és védelmének biztosításában.
Hogyan fogunk dolgozni?
Az infómunkás alkalmazások következő generációja számos új és nagy jövő elé néző technológiát fog felhasználni, amely ténylegesen javítja az emberek munkáját. Az alkalmazások olyan új funkciókat nyújtanak majd, mint a gépi tanulás, az adatok és objektumok részletes metaadatai, az együttműködés új, szolgáltatás-alapú szabványai, a számítástechnika, és a megjelenítést végző hardverek fejlesztései, valamint az önmagukat felügyelő, és önmagukat konfiguráló alkalmazások.
A személyes termelékenység fokozása: A „mindig elérhető” számítástechnikai környezet egyik nagy kihívása a prioritások meghatározása, az összpontosítás, és a megszakítás nélküli munka. Napjaink alkalmazásai ezek egy részével meg tudnak birkózni, de közel sem olyan szinten, mint ahogy arra az emberi ítélőképesség és tudat képes. Ez azonban hamarosan meg fog változni – az új programok tanulnak majd abból, ahogyan a felhasználó dolgozik, felismerik az igényeket, és segítenek a prioritások felállításában.
Alakfelismerés és adaptív szűrés : A szabályok, valamint az elsajátított viselkedésformák következtében számos rutinszerű feladat hamarosan automatizálhatóvá válik. A szoftver képes lesz arra, hogy kikövetkeztesse, mi az, amin dolgozik a felhasználó, s ennek alapján integrált és proaktív módon teremtse elő a szükséges információt. Ahogy a szoftver fokozatosan megtanulja a felhasználó munkával kapcsolatos szokásait, képessé válik rá, hogy rugalmasan kezelje a megszakításokat. Ha például az alkalmazott egy szoros határidejű és nagyon fontos emlékeztetőn dolgozik, a szoftver ezt felismeri, és például csak a főnöktől és családtagoktól érkező telefonhívásokat és elektronikus leveleket engedélyezi.
Egységes kommunikáció: Az integrált kommunikáció egyetlen „belépési pontot” fog adni a hálózati világban, amely azonos valamennyi alkalmazás és eszköz esetén. A felhasználóknak egységes, teljes áttekintésre van szükségük a kommunikációs beállításokat és lehetőségeket illetően, amelyeket olyan könnyen elérhető eszközök egészítenek ki, mint a hangfelismerés és a gépi fordítás. A levelek meghallgatásának vagy a hangüzenetek elolvasásának is lehetővé kell válniuk. Mindez – azaz a projektekkel kapcsolatos emlékeztetők, a megbeszélések, az üzleti alkalmazások, a címjegyzék és a naptár – egyetlen, egységes nézetben kell, hogy elérhető legyen, függetlenül attól, hogy a felhasználó az íróasztalnál, a folyosó végén, úton vagy otthon tartózkodik-e.
Jelenlét: A jelenléttel kapcsolatos információk felhasználásának még számos kihasználatlan területe van, amelyek megkönnyíthetik az információk és emlékeztetők továbbítását, valamint a problémák megoldását célzó alkalmi együttműködések létrejöttét. A jelenléttel kapcsolatos információk összekötik az embereket és időbeosztásukat a dokumentumokkal és a munkafolyamatokkal, így a felhasználóknak mindig naprakész információik vannak a változó adatokról, és hozzájuthatnak az aktuális feladatukkal kapcsolatos szakértői véleményhez.
Csoportmunka: A következő évtized során a megosztott munkaterületek sokkal robusztusabbakká fognak válni: a munkafolyamatok automatizálását, valamint a munka elvégzéséhez szükséges emberek, adatok és erőforrások összekapcsolását a mostaninál szélesebb funkcionalitású eszközök fogják segíteni. A megbeszéléseket kifinomult kamerák fogják rögzíteni, amelyek felismerik az éppen beszélő személyt. A táblára írt megjegyzéseket a rendszer automatikusan rögzíti, és elektronikus levélben elküldi valamennyi résztvevőnek, továbbá mellékeli a megbeszélésről készült videofelvételt, s mindezt adattároló funkciója révén el is raktározza.
Az ellátási láncok optimalizálása: Az XML és a webes szolgáltatások gazdag tárháza lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy partnereikkel megosszák az adatokat és folyamatokat, és több szervezeten is átívelő ellátási láncokat hozzanak létre, amelyek egységes egészként működnek. A webes szolgáltatások körének bővítésével optimalizálható és csökkenthető a kézzel végzett munka mennyisége, és ezek az ellátási láncok sokkal hatékonyabbá tehetők. Az alkalmazottaknak semmi szükségük arra, hogy kézzel párosítsák össze a megrendelőket és számlákat. Nincs szükség arra sem, hogy a számlákat kinyomtassák, és postázzák, ha egyszerűen továbbíthatók elektronikus úton.
A megfelelő információ felkutatása: Az új szolgáltatások rugalmas lehetőségeket nyújtanak az információ kezelésére, amely messze túlmutat napjaink „fájl és mappa” metaforáján. Nem lesz szükség arra, hogy a felhasználó „úgy gondolkozzon, mint egy adatbázis”, és a keresett információ megtalálásához lekérdezéseket hajtson végre. Az alakfelismerés hozzájárul az információ automatikus megjelöléséhez és rendszerezéséhez, a dokumentumok lényegének kivonatolásához, ezáltal megkönnyítve a lekérdezést.
Az üzleti intelligencia irányzatok előtérbe kerülése: A kifinomult algoritmusok képesek lesznek arra, hogy több millió gigabájt adatot átnézve olyan trendeket ismerjenek fel, amelyek esetleg elkerülték az elemzők figyelmét. Az alkalmazásoknak alkalmasnak kell lenniük az óriási adatmennyiségben rejlő értelmes összefüggések felfedezésére, és azoknak a szakértőkhöz – vagy akár automatizált folyamatokhoz – való továbbítására, akik ezek alapján döntéseket hozhatnak és cselekedhetnek. Ezek a műveletek változásokat okozhatnak más munkafolyamatokban, automatikusan végiggyűrűzhetnek a rendszeren, ezáltal az egész vállalat rugalmasabbá és gyorsabb reagálásúvá válik. Idővel a szoftver „megtanulja”, hogy a felhasználók milyen információt használnak – és milyet nem – és működését ennek megfelelően alakítja át.
Strukturált munkafolyamatok: Az alkalmazásoknak a teljes munkafolyamatot támogatniuk kell, az egyes tevékenységekkel kapcsolatban adatokat és mérőszámokat kell adniuk, hogy könnyebb és gyorsabb legyen a rossz hatékonyságú elemek és problémás pontok felismerése. Az intelligensebb munkafolyamat-eszközök az alakfelismerés és logika felhasználásával olyan problémákat tudnak majd azonosítani, mint a vásárlók ismétlődő kifogásai vagy a raktárkészlettel kapcsolatos gondok, melyeket a megfelelő döntéshelyzetben lévő személyhez juttatják el. Ez hozzájárul majd a nem működő vagy nem hatékony folyamatokból következő időveszteség és hibák csökkentéséhez.A munka új világában, ahol az együttműködés, az üzleti intelligencia és az idő, illetve a figyelem megfelelő priorizálása a siker kulcsfontosságú tényezője, az infómunkások által használt eszközöknek olyan módon kell fejlődniük, ami nem a rendszer összetettségét növeli, mert az emberek már most érzik az „állandó elérhetőség” világának nyomását és a termelékenység állandó fokozásával kapcsolatos elvárásokat.
A termelékenységért szavatoló alkalmazások új generációja
Hisszük, hogy e problémákra az integráció, a folyamatok egyszerűsítése, és az összetettséget kezelő alkalmazások és szolgáltatások új generációja adhat választ, amelyek a kevésbé értékes feladatok automatizálásával és az összetett adatok értelmezésével jelentős munkaerő-kapacitásokat szabadítanak fel.
Célunk, hogy mindez olyan platform segítségével valósuljon meg, amely a jelenlegi Microsoft Office programjai és szolgáltatásai által alkotott rendszer megbízható alapjaira épül. Lehetővé kívánjuk tenni az emberek számára, hogy professzionális dokumentumokat hozzanak létre, bárhonnan elérjék a munkájukkal kapcsolatos adatokat, és hatékonyabban kezeljék személyes, csoporttal és projekttel kapcsolatos feladataikat. Egy olyan biztonságos infrastruktúrába fektetünk be, amely bárki számára lehetővé teszi, hogy együttműködjön másokkal dokumentumok létrehozásában és a különböző munkafolyamatokban. Megkönnyítjük a vállalatok számára az értékes tartalom létrehozását, nyomon követését, kezelését és terjesztését a szervezeten belül és kívül egyaránt. Emellett nyílt XML szabványokat és az alkalmazások fejlesztését lehetővé tévő eszközöket kínálunk, hogy a vállalati fejlesztők az igényeknek megfelelő alkalmazásokat hozhassanak létre és bővíthessenek.
Bár a Microsoft több mint két évtizede végez fejlesztéseket az infómunkások számára, mégis sok szempontból még csak megkarcoltuk a felszínét azoknak a lehetőségeknek, amelyek megmutatják, hogy a szoftver milyen módon segíthet az embereknek a bennük rejlő lehetőségek kibontakoztatásában.