Távmunkáról röviden (2007)

A távmunka az információs és tudásalapú társadalom infokommunikációs eszközökkel támogatott munkavégzési formája. Nem csodaszer, nem nyújt mindenre megoldást, de a fejlett világ tapasztalatai azt jelzik, hogy alkalmazása egyaránt..

Mi a távmunka?

  • a távmunka az információs és tudásalapú társadalom infokommunikációs eszközökkel támogatott munkavégzési formája. Nem csodaszer, nem nyújt mindenre megoldást, de a fejlett világ tapasztalatai azt jelzik, hogy alkalmazása egyaránt kedvező lehet a munkavállalóknak, vállalkozásoknak, a közösségi szektor szervezeteinek, az állami szerveknek, önkormányzatoknak és a civil szervezeteknek.
  • a távmunka személyi számítógépen végzett olyan szellemi tevékenység, amelyben a munkavállaló otthon, vagy egy közelébe kihelyezett munkahelyen (például teleházakban, vagy telecenterekben), önállóan old meg feladatokat a távolban lévő munkáltató megbízásából. Munkája eredményét (amely valamilyen elektronikus formában továbbítható dokumentum) valamilyen távközlési módszerrel (interneten, intraneten, E-mail-en vagy valamilyen elektronikus levelező rendszeren, stb.) továbbítja, s többnyire a feladatokat is ugyanígy kapja. Munkáltatójával, főnökével és munkatársaival így elsősorban elektronikus úton, telekommunikáció révén tartja a kapcsolatot. Személyes megjelenésére a munkáltató központjában csak esetenként van szükség.

A távmunka különböző típusai, megjelenési formái ismertek

  1. Otthon végzett távmunka
  • a távmunkavégzés alapvető formája,
  • néhányan munkájuk többségét otthon végzik, míg mások a munkaidő egy részét megosztják otthonuk, illetve munkahelyük között,
  • “Közeli” munkaközpontokban végzett távmunka
  • Ezek a teleházak, közös távmunka központok, olyan szervezési megoldások, amelyek révén a cég központjához vagy a munkavállalók többségéhez közeli helyen az irodai működés feltételeit teremtik meg, annak érdekében, hogy a költséges és fárasztó ingázást mérsékelni lehessen,
  • Telecenterek, amelyeket helyi közösségek, önkormányzatok hoznak létre, akik a létrehozás pénzügyi fedezete mellett szerepet vállalnak a folyamatos finanszírozásában is, annak érdekében, hogy a helyi vállalkozások megerősödését előmozdítsák.
  1. “Mobil” vagy “vándorló” távmunkások által végzett távmunka, amely a munkavállaló munkájával kapcsolatos utazásaihoz, vándorlásához kapcsolódik.
  2. “Kiegészítő, szatelit irodákban” végzett “közösségi” távmunka, vagy “back-office” call-centerekben végzett távmunka.
  3. Virtuális szervezetek, hivatalok és irodák.

Nemzetközi tapasztalatok szerint nem minden távmunkás dolgozik teljes munkaidőben távmunkásként! Ellenkezőleg. Az otthon dolgozó távmunkások többsége az un. alternatív, vagy osztott távmunkavégzést preferálja, amikor a munka egy részét otthonában, másik részét pedig munkahelye telephelyén, vagy annak központjában végzi.

A távmunkát, mint atipikus munkát egyaránt lehet munkaviszonyban alkalmazottként, megbízási jogviszonyban vagy vállalkozóként végezni.

Távmunkában valamennyi olyan munkatevékenység elvégezhető, amelyhez a személyi számítógép és/vagy a telekommunikációs eszközök sokasága felhasználható (faxok, mobil telefonok, kommunikátorok, videokonferencia rendszerek, stb.). Az adatrögzítéstől, adatkezeléstől kezdve, call-centerekben vagy mobilan végzett közérdekű tájékoztatói, szakértői tevékenységen át, az újszerű web-szakmai feladatok megoldásáig a skála szinte végtelen. A leendő távmunkástól elvárható szakmai és informatikai ismeretek, jártasságok és tapasztaltok színvonala is az elvárt feladattól függően differenciálódik.

A távmunka a nemzetgazdaság valamennyi szektorában, alkalmazható. Nemzetközi tapasztalatok szerint először az IT (információ-technológia) szektorban, a biztosítási és banki piacon kezdték alkalmazni a távmunkát. Gyakori, hogy tőkeerős gazdasági vállalkozások szervezetük korszerűsítése során a projektorientált feladatmegoldás, a decentralizált döntéshozatal miatt helyezik előtérbe a távmunkát. A távmunka eredményes eszköz lehet a rugalmas piaci alkalmazkodás során. A közösségi, államigazgatási szektor is “jól jár” a távmunka alkalmazásával, mert a távmunka javíthatja a szolgáltatás minőségét, korszerűségét.

 

Szociális és Munkaügyi Minisztérium 2007.05.08.